Actueel
Ex-vrouw Rob de Nijs niet welkom bij musical: ´Ze komt er niet in!´

De première van de musical over Rob de Nijs’ leven had een grootse avond moeten worden waarin zijn indrukwekkende carrière centraal stond.
Toch ontbrak een belangrijke persoon: zijn ex-vrouw Belinda Meuldijk. Zij was niet welkom op de première, ondanks haar grote rol in Robs leven en carrière. De beslissing om haar buiten de deur te houden, zorgde voor de nodige ophef.
Jet de Nijs en Belinda Meuldijk: een moeizame relatie
Belinda Meuldijk en Rob de Nijs waren jarenlang een stel en kregen samen twee zoons. Hun huwelijk eindigde echter in een pijnlijke breuk, waarna Rob verderging met Jet de Nijs, voorheen Henriëtte Koetschruiter. De relatie tussen Jet en Belinda is sindsdien nooit meer echt hersteld. De spanning tussen de twee vrouwen speelde dan ook een grote rol in de beslissing om Belinda niet uit te nodigen voor de première.
Rattengate: de oude wonden uit het verleden
Een van de beruchtste incidenten tussen Jet en Belinda vond plaats in 2007, toen foto’s van Belinda’s vervuilde woning in het tijdschrift Privé verschenen. De onthulling werd bekend als ‘Rattengate’.
Het bleek dat Rob zelf de foto’s had gemaakt en dat Jet haar vriend Martijn van den Bergh had aangespoord om ze te lekken. Officieel gebeurde dit uit bezorgdheid om Rob en Belinda’s autistische zoon, maar de actie werd gezien als een smerige zet in de strijd tussen de ex-partners.
Spijt en excuses, maar geen verzoening
Jet gaf later toe dat ze de situatie anders had moeten aanpakken en dat ze had moeten ingrijpen om publicatie van de foto’s te voorkomen. Toch bleef de verhouding tussen haar en Belinda gespannen. Hoewel de twee elkaar in de afgelopen jaren nog wel eens tegenkwamen, bijvoorbeeld bij de bruiloft van zoon Robbert de Nijs, bleef er altijd een zekere afstand.
Beslissing om Belinda niet uit te nodigen
De beslissing om Belinda niet bij de première uit te nodigen, werd genomen om ongemakkelijke situaties te voorkomen. Shownieuws-deskundige Evert Santegoeds licht toe: “Iedereen zou er dan op letten hoe de ene vrouw in de zaal zit en de andere. Er is gekozen voor een diplomatieke oplossing.”
Joop van den Ende stond achter de keuze
Producent Joop van den Ende bevestigt dat hij de keuze heeft gemaakt in overleg met Belinda. “Ik heb haar toestemming gevraagd om haar teksten te gebruiken en uiteindelijk hebben we daar zakelijk een oplossing voor gevonden. Ik heb haar persoonlijk gevraagd: ‘Goh Belinda, kom een andere keer kijken, niet op de première. Dit is de avond van Rob en Jet.’”
Zoon Robbert: ‘Het is zoals het is’
Zoon Robbert de Nijs, die bij de première aanwezig was, reageerde nuchter op de situatie. “Het is zoals het is. Ik ben hier in de eerste plaats voor mijn vader en ik hoop dat zij de voorstelling op een ander moment alsnog kan zien.”
Komt er alsnog een verzoening?
Voorlopig lijkt een verzoening tussen Belinda en Jet uitgesloten. Hoewel Belinda in de musical wordt geëerd vanwege haar bijdrage aan Robs carrière, was er op de premièreavond geen plaats voor haar. De vraag blijft of ze de voorstelling op een later moment alsnog zal bezoeken, of dat de pijn uit het verleden nog steeds te groot is.

Actueel
Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”
Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.
Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk
Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.
In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.
Waarom Enschede ingrijpt
De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”
Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.
Een scooter vermomd als fiets
“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”
Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”
Wanneer gaat het fatbikeverbod in?
Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.
De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.
Wethouder: “Geen makkelijke opgave”
Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”
Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”
Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd
Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.
“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”
Enschede als voorbeeld voor andere steden?
Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.
Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.
Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?
Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.
Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.
Wat zegt de landelijke politiek?
Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?
Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.
Bekijk de video hieronder:
Conclusie: een duidelijke koerswijziging
Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.
Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.