Actueel
De vrijgezelle Sylvie Meis doet het ondenkbare: ‘Ze wil Rafael van der Vaart terug van Estavana Polman!’

Sylvie Meis heeft zich openhartig uitgesproken over haar relatie met Rafael van der Vaart en de tijd die ze samen doorbrachten. In een recent interview met De Telegraaf deelt ze haar herinneringen en gevoelens over die periode, die zowel intens gelukkig als uitdagend was. Opvallend is dat Sylvie opnieuw beweert dat ze in het begin niet wist hoe beroemd Rafael was, een uitspraak die ze eerder ook deed over haar ex, Quote 500-lid Wim Beelen.
Een ontmoeting tussen twee werelden
Sylvie vertelt over hun eerste kennismaking: “Dat was een heel andere wereld, maar paste ook wel bij mij. Ik geloof dat niets voor niets is. Rafael was twintig toen ik hem ontmoette, ik net 25. Ik deed shows voor MTV en hij was al een gevestigde naam in Nederland, al wist ik niet wie hij was.”
Hoewel ze afkomstig waren uit verschillende werelden, vond Sylvie haar plek in de voetbalwereld van Rafael. Toch erkent ze dat het niet altijd eenvoudig was om met de constante media-aandacht om te gaan.
De schaduwzijde van een voetballeven
Volgens Sylvie veranderde haar leven drastisch toen Rafael besloot om een transfer naar Hamburger SV te maken. “Hij nam vrij snel de beslissing om naar HSV te gaan, we gingen trouwen. De Duitse pers was zelfs al bij ons huwelijk in Heemskerk. Al snel draaide alles om zijn carrière.”
Hoewel ze trots was op de prestaties van haar man, ervaarde ze het als een uitdaging om haar eigen identiteit te behouden. De aandacht voor hun relatie groeide exponentieel, vooral nadat ze naar Duitsland verhuisden.
Mooie herinneringen aan hun tijd samen
Ondanks de uitdagingen kijkt Sylvie met warmte terug op haar relatie met Rafael. “Mijn focus lag op ons nieuwe leven, ik raakte ook meteen zwanger. Ik kreeg trouwens al mijn eerste aanbiedingen in Duitsland toen ik in verwachting was. Nadat ik Damián op de wereld had gezet, ging ik er echt voor. Dat eerste jaar schopte hij HSV zo’n beetje in zijn eentje naar de Champions League. Een geweldige tijd, ik zal dat nooit vergeten. Het was gewoon jong geluk. Als ik erover praat, schiet ik nog vol omdat het zo mooi was. Heel, heel speciaal.”
Haar woorden laten zien hoe intens en dierbaar deze periode voor haar was. Ze spreekt met veel respect over Rafael en zijn prestaties, maar ook over de liefde en het gezin dat ze samen vormden.
Speculaties over Sylvie’s bedoelingen
Niet iedereen is overtuigd van de oprechtheid van Sylvie’s nostalgische uitspraken. Sommige lezers van het interview speculeren dat ze hiermee een signaal wil afgeven aan haar ex. Op sociale media circuleren reacties zoals: “Waar is ze mee bezig dat dit nu weer allemaal gepresenteerd wordt? Rafael oppassen want ze verstoort graag relaties!” en “Oei… Estavana moet uitkijken!”
Sylvie heeft zich niet uitgelaten over deze suggesties, maar het is niet de eerste keer dat haar uitspraken over haar exen voor opschudding zorgen.
Een afgesloten hoofdstuk of toch niet?
Hoewel Sylvie Meis haar relatie met Rafael van der Vaart als een prachtige tijd beschrijft, lijkt haar verhaal ook een zekere melancholie te bevatten. Of ze simpelweg terugblikt op een mooie periode in haar leven of hiermee onbedoeld nieuwe speculaties aanwakkert, blijft de vraag. Eén ding is zeker: haar verleden met Rafael blijft een onderwerp dat veel losmaakt bij het publiek.

Actueel
Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”
Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.
Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk
Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.
In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.
Waarom Enschede ingrijpt
De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”
Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.
Een scooter vermomd als fiets
“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”
Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”
Wanneer gaat het fatbikeverbod in?
Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.
De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.
Wethouder: “Geen makkelijke opgave”
Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”
Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”
Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd
Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.
“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”
Enschede als voorbeeld voor andere steden?
Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.
Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.
Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?
Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.
Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.
Wat zegt de landelijke politiek?
Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?
Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.
Bekijk de video hieronder:
Conclusie: een duidelijke koerswijziging
Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.
Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.