Actueel
The Tribute-kijkers snappen niks van de jury: ”Band is echt bagger”
Vanavond is een belangrijke mijlpaal bereikt in de talentenshow The Tribute: Battle of the Bands. Vanaf nu komen er geen nieuwe groepen meer bij, wat betekent dat de strijd om een felbegeerd optreden in de Ziggo Dome nu echt losbarst. Toch zijn de kijkers thuis niet altijd even enthousiast over de keuzes van de jury.

Strijd om een plek in de Ziggo Dome
De jury, bestaande uit Angela Groothuizen, Cesar Zuiderwijk en Spike van DI-RECT, staat voor de lastige taak om de beste acht bands te selecteren die doorgaan naar de volgende ronde. Met geen nieuwe toevoegingen aan de competitie is de focus nu volledig gericht op deze acht tribute-bands. Uiteindelijk krijgt de winnende band de kans om op 17 april een uur lang op te treden in de Ziggo Dome.

Controverse rondom The Richie Experience
Een van de bands die de halve finale heeft bereikt, is The Richie Experience, een tribute-act voor Lionel Richie. De jury beloonde hun optreden met een bijzonder hoge score van 30 punten. Maar die beoordeling valt niet overal in goede aarde.
Op sociale media, met name op X, laten kijkers hun ongenoegen duidelijk blijken. Zo schrijft iemand: ”Nog een week lang die kwelling aanhoren.” Ook de jury zelf moet het ontgelden. Een kritische kijker sneert: ”Zouden we de juryleden een cijfer mogen geven? Cesar 6,5, Angela 6,5 en Spike 8,5.”

Daarnaast zijn er kijkers die zich afvragen of de jury zich te veel laat meeslepen door emotie en achtergrondverhalen. Een gebruiker reageert cynisch: ”Agossie… Slip of the finger van de publiekscijfermeneer… Het moest eigenlijk 6,9 zijn… Maar ach, het verhaal was zo zielig…” Een ander laat zich kritisch uit over jurylid Spike: ”Kom op, Spike, dit was bagger…”
Jurybeslissingen onder vuur
Het is niet de eerste keer dat jurybeslissingen binnen The Tribute: Battle of the Bands tot discussies leiden. Hoewel de beoordeling van de acts aan professionals is toevertrouwd, lijkt een groot deel van het publiek het daar niet altijd mee eens te zijn. Dit leidt tot verhitte discussies op sociale media en roept vragen op over de invloed van kijkers op het uiteindelijke resultaat.
Met de halve finale in zicht, wordt de competitie steeds spannender. Of The Richie Experience en andere bands hun plaats in de finale waar kunnen maken, zal de komende weken blijken. Één ding is zeker: de strijd om dat felbegeerde Ziggo Dome-optreden zorgt voor de nodige opschudding.
Actueel
Jeroen Meus verklapt groot geheim achter Dagelijkse Kost: ‘We kijken heel anders nu!’

In een nieuwe aflevering van de podcast Achter de Schermen heeft tv-chef Jeroen Meus (47) enkele verrassende details onthuld over zijn populaire kookprogramma Dagelijkse kost. Wat op televisie lijkt op een simpele, vlotte bereiding van gerechten, blijkt achter de schermen een veel complexere operatie te zijn. Meus waarschuwt zelfs: “Als ik dit vertel, ga je nooit nog op dezelfde manier kijken.”

Simultane opnames van vier gerechten
Tijdens de opnames van een aflevering worden er per dag maar liefst vier verschillende gerechten bereid. Dit klinkt misschien als een logische taakverdeling, maar in werkelijkheid is de opnamestructuur veel intensiever. “Eigenlijk draaien we die recepten simultaan door elkaar,” legt Meus uit. “Ik verwissel dus voortdurend van T-shirt, zodat we aan iets anders kunnen werken wanneer bijvoorbeeld de goulash in de oven staat.”

Een principiële keuze
Meus benadrukt dat deze aanpak niet alleen tijdswinst oplevert, maar ook een principiële keuze is. “In sommige kookprogramma’s hebben ze al een afgewerkt gerecht klaarstaan, maar daar krijg ik iets van,” zegt Meus met afkeer. “Dat is toch niet hetzelfde? Ik wil dat het gerecht dat ik in de oven steek, ook daadwerkelijk het gerecht is dat de kijker te zien krijgt.” Deze werkwijze zorgt ervoor dat de show authentieker voelt voor het publiek.

Soms loopt het mis
Toch is het niet altijd makkelijk om deze werkwijze toe te passen. “Soms loopt het mis,” geeft Meus eerlijk toe. “Het is best verwarrend, en af en toe vergeet ik wel eens van T-shirt te veranderen.” Een klein risico dat hij graag neemt om het programma zo realistisch en eerlijk mogelijk te houden.
Luchtige anekdote over zijn telefoonnummer
Naast de werkwijze op de set deelde Meus in de podcast ook een grappige anekdote over zijn telefoonnummer. Na de ophef rond een aflevering van Plat Préféré over Adolf Hitler in 2008 besloot Meus zijn nummer te veranderen, omdat hij merkte dat iedere journalist zijn privé-nummer had.

Maar wat hij niet wist, was dat zijn oude nummer werd toegewezen aan niemand minder dan muzikant en producer Jean Blaute. “Tijdens de Nacht van de Vlaamse Televisiesterren sprak Jean me erover aan: ‘Zeg manneke, al uw maten bellen mij ’s nachts wakker,’” herinnert Meus zich lachend.

Door deze onthullingen krijgt Dagelijkse kost een nieuwe dimensie, en zal het publiek ongetwijfeld met andere ogen naar de volgende afleveringen kijken!