Actueel
Oprichter en eigenaar modemerk Mango komt om na val van klif
Modemagnaat Isak Andic (71), oprichter van Mango, verongelukt bij bergwandeling
De modewereld is in rouw na het tragische overlijden van Isak Andic, oprichter en eigenaar van modeketen Mango. De 71-jarige ondernemer kwam zaterdag om het leven bij een bergongeval in Spanje. Het nieuws werd bevestigd door Mango in een officiële verklaring.
Dodelijk ongeval bij Montserrat
Het fatale ongeluk gebeurde tijdens een wandeling in de grotten van Montserrat, een populaire bergketen nabij Barcelona. Volgens de Spaanse politie gleed Andic uit en viel hij van een klif van 150 meter hoogte.
Andic, geboren in 1953 in Istanbul, was een fervent wandelaar en ervaren bergbeklimmer. Hij was samen met familieleden aan het wandelen, waaronder zijn zoon Jonathan, die direct het alarmnummer belde. De krant La Vanguardia meldt dat de grotten van Montserrat een bekende bestemming waren voor de familie Andic, die er al vaker had gewandeld. Het verlies van evenwicht tijdens een steile afdaling werd hem uiteindelijk fataal.
Een leegte in de modewereld
De CEO van Mango, Toni Ruiz, reageerde met een emotionele
verklaring op het overlijden van zijn oprichter:
“Zijn vertrek laat een enorme leegte achter, maar we dragen
allemaal zijn nalatenschap in ons. Het is aan ons om Mango voort te
zetten als het project waar Isak zo trots op was.”
Andic richtte Mango in 1984 op in Barcelona. De eerste vestiging opende hij aan de prestigieuze Paseo de Gracia, een van de bekendste winkelstraten van de stad. Vanaf dat moment groeide het bedrijf uit tot een wereldwijd mode-imperium dat inmiddels in meer dan 120 landen actief is.
Een erfenis van innovatie en succes
Isak Andic’s bijdrage aan de modewereld is nauwelijks te overschatten. In de jaren ’60 verhuisde hij met zijn gezin vanuit Turkije naar Catalonië, waar hij al snel een ondernemersdroom najachtte. In 1984 legde hij met de oprichting van Mango de basis voor een van de grootste modemerken ter wereld.
Mango’s omzet bedroeg in 2023 maar liefst 3,1 miljard euro, waarvan 33% via online verkoop werd gerealiseerd. Het merk heeft wereldwijd 2700 winkels en is vooral in Europa een toonaangevend modemerk. Volgens Forbes was het vermogen van Andic geschat op 4,5 miljard dollar.
Zijn visie op mode, gecombineerd met zijn zakelijke instinct, bracht Mango naar de top. Hij introduceerde niet alleen stijlvolle en toegankelijke mode, maar speelde ook een sleutelrol in het digitaliseren van de mode-industrie door vroeg in te zetten op e-commerce.
Reacties vanuit de politiek
Het overlijden van Isak Andic heeft niet alleen in de modewereld, maar ook in de Spaanse samenleving diepe indruk gemaakt.
De Spaanse premier Pedro Sanchez roemde Andic om zijn zakelijk
inzicht en visie. Via X (voorheen Twitter) schreef hij:
“Isak Andic heeft Mango tot een wereldreferentie in de mode
gemaakt. Zijn geweldige werk zal voor altijd herinnerd
worden.”
De president van Catalonië, Salvador Illa, sloot zich hierbij
aan en benadrukte de impact van Andic op de regio:
“Ontzet door het verlies van Isak Andic, een toegewijde
zakenman die met zijn leiderschap heeft bijgedragen aan het groot
maken van Catalonië.”
De kracht van een familieman
Hoewel Isak Andic vaak werd geprezen om zijn zakelijke prestaties, was hij ook een toegewijde familieman. Hij wist zijn zakelijke succes te combineren met een hechte band met zijn gezin. Zijn zoon Jonathan speelde al een belangrijke rol binnen Mango en wordt gezien als een mogelijke opvolger in de leiding van het bedrijf.
Familieleden omschrijven hem als een charismatische en gepassioneerde man met een enorme liefde voor de natuur. Wandelen en bergbeklimmen waren voor Andic niet alleen een hobby, maar ook een manier om balans te vinden naast zijn hectische zakelijke leven.
De erfenis van Isak Andic
Het overlijden van Isak Andic markeert het einde van een tijdperk, maar zijn nalatenschap zal blijven voortleven. Mango blijft een van de meest herkenbare en invloedrijke merken in de mode-industrie.
De filosofie van het merk – toegankelijke mode met een verfijnde uitstraling – heeft generaties over de hele wereld geïnspireerd. Zijn innovaties op het gebied van retail en e-commerce blijven een voorbeeld voor de hele branche.
Toni Ruiz benadrukte in zijn verklaring dat de visie van Andic
leidend zal blijven binnen het bedrijf:
“We zijn trots op wat Isak heeft opgebouwd en zullen er alles
aan doen om zijn werk voort te zetten. Mango zal altijd een
weerspiegeling zijn van zijn waarden en creativiteit.”
Een onuitwisbaar stempel
Het tragische verlies van Isak Andic herinnert ons eraan hoe kwetsbaar het leven is, zelfs voor degenen die enorme hoogten hebben bereikt. Zijn overlijden laat een grote leegte achter in zowel de modewereld als in de harten van degenen die hem persoonlijk kenden.
De komende dagen en weken zullen in het teken staan van rouw, maar ook van reflectie op de betekenis van zijn werk en de blijvende impact die hij heeft gehad op de mode-industrie en de regio Catalonië.
Zijn leven, gekenmerkt door ambitie, visie en succes, zal voor altijd in herinnering blijven als een inspirerend verhaal van wat mogelijk is met passie en doorzettingsvermogen.
Actueel
Enorm veel kritiek op Karl Vannieuwkerke na deze actie!

Karl Vannieuwkerke onder vuur na omstreden gast in Vive le Vélo
Het populaire wielerprogramma Vive le Vélo, dat traditioneel tijdens de Tour de France wordt uitgezonden op de Vlaamse televisie, zorgt dit seizoen opnieuw voor beroering. Presentator Karl Vannieuwkerke, die al jarenlang het gezicht is van het programma, ziet de publieke opinie zich tegen hem keren na het uitnodigen van een bijzonder controversiële gast: Johan Bruyneel.

Hoewel Vive le Vélo doorgaans bekendstaat om zijn gezellige sfeer, warme gesprekken en liefde voor de koers, is de sfeer dit keer anders. Op sociale media laten kijkers in groten getale hun ongenoegen blijken. De aanleiding: de tafelgast van dienst, Johan Bruyneel, voormalig ploegleider van US Postal en jarenlang de rechterhand van Lance Armstrong.
Terug naar het verleden
Voor wie de geschiedenis niet kent: Johan Bruyneel was jarenlang een sleutelfiguur in het Amerikaanse wielerteam US Postal, waar hij nauw samenwerkte met Lance Armstrong. Het duo boekte samen indrukwekkende successen, met zeven opeenvolgende Tourzeges voor Armstrong. Maar de glorie bleek later besmeurd: Armstrong werd in 2012 door de internationale wielerunie uit de uitslagen geschrapt wegens grootschalig dopinggebruik. Ook Bruyneel werd levenslang geschorst na een diepgaand onderzoek door het Amerikaanse anti-dopingagentschap (USADA). De feiten uit dat dossier zijn voor velen nog steeds moeilijk te verteren.
Discussie over zijn aanwezigheid
De uitnodiging van Bruyneel aan de tafel van Vive le Vélo roept daarom veel vragen op. Op X (voorheen Twitter) stroomden de reacties binnen na de uitzending. Veel kijkers vinden het onbegrijpelijk dat Bruyneel, ondanks zijn verleden, een podium krijgt in een programma dat de sport viert.

Een greep uit de reacties:
“Een man die mede verantwoordelijk is voor een van de grootste dopingschandalen in de wielergeschiedenis? Onbegrijpelijk dat hij hier mag zitten.”
“Waarom zou je iemand uitnodigen die zó de geloofwaardigheid van het wielrennen heeft geschaad?”
“Iedere wielerfan verdient beter dan deze verheerlijking van iemand met zo’n verleden.”
Sommige reacties gingen zelfs nog een stap verder en riepen op tot een boycot van het programma.
Vannieuwkerke verdedigt keuze (vooralsnog) niet
Tot nu toe heeft Karl Vannieuwkerke zelf niet publiek gereageerd op de ophef. Dat is opvallend, want de presentator staat doorgaans bekend om zijn transparante en toegankelijke houding richting kijkers. Vooralsnog laat hij de kritiek over zich heen komen, wat de spanningen online nog lijkt te vergroten.

Het is overigens niet voor het eerst dat Vive le Vélo onder vuur ligt. Eerder dit seizoen kwam al naar buiten dat de kijkcijfers van het programma beduidend lager liggen dan in eerdere jaren. Sommigen wijten dat aan het veranderde televisiegedrag in Vlaanderen, anderen stellen dat het programma te veel op routine draait en te weinig verrast.
Een moeilijke balans tussen sportverleden en televisie
De discussie rondom Johan Bruyneel raakt aan een breder debat: moeten mensen met een omstreden verleden uitgesloten worden van publieke programma’s? Of mag er ruimte zijn voor reflectie, duiding en zelfs herstel? Sommige kijkers pleiten juist voor die laatste optie.
“Als we willen begrijpen hoe het zo ver is kunnen komen in de wielersport, moeten we ook durven luisteren naar mensen die er middenin zaten,” schrijft een gebruiker op sociale media.
Maar dat standpunt lijkt op dit moment nog in de minderheid. Voor velen is de pijn van het dopingverleden in de wielersport nog te groot.

Geen verheerlijking, maar uitleg?
Volgens bronnen rond de redactie van Vive le Vélo was het niet de bedoeling om Johan Bruyneel als held neer te zetten, maar juist om hem kritisch aan de tand te voelen. Het gesprek zou bedoeld zijn als reflectie op het verleden, met ruimte voor nuance en verantwoordelijkheid. Toch lijkt die nuance bij een deel van de kijkers niet te zijn overgekomen.
Het blijft koffiedik kijken of de programmamakers nog zullen reageren of hun aanpak zullen aanpassen in de resterende afleveringen van dit Tour-seizoen.

Tot slot: koersliefde blijft
Ondanks de kritiek blijft Vive le Vélo voor veel kijkers een vaste waarde tijdens de zomermaanden. Het programma biedt een mix van sport, cultuur en gesprekken die verder gaan dan de koers. Maar de aflevering met Bruyneel laat zien dat televisie ook kan schuren – en dat keuzes rondom gasten niet vrijblijvend zijn, zeker niet in een sport met zo’n beladen verleden.
Of Karl Vannieuwkerke met deze keuze een grens heeft overschreden of juist het debat heeft willen openen, is aan de kijker om te beoordelen.


