Connect with us

Actueel

Oprichter en eigenaar modemerk Mango komt om na val van klif

Avatar foto

Published

on

Modemagnaat Isak Andic (71), oprichter van Mango, verongelukt bij bergwandeling

De modewereld is in rouw na het tragische overlijden van Isak Andic, oprichter en eigenaar van modeketen Mango. De 71-jarige ondernemer kwam zaterdag om het leven bij een bergongeval in Spanje. Het nieuws werd bevestigd door Mango in een officiële verklaring.


Dodelijk ongeval bij Montserrat

Het fatale ongeluk gebeurde tijdens een wandeling in de grotten van Montserrat, een populaire bergketen nabij Barcelona. Volgens de Spaanse politie gleed Andic uit en viel hij van een klif van 150 meter hoogte.

Andic, geboren in 1953 in Istanbul, was een fervent wandelaar en ervaren bergbeklimmer. Hij was samen met familieleden aan het wandelen, waaronder zijn zoon Jonathan, die direct het alarmnummer belde. De krant La Vanguardia meldt dat de grotten van Montserrat een bekende bestemming waren voor de familie Andic, die er al vaker had gewandeld. Het verlies van evenwicht tijdens een steile afdaling werd hem uiteindelijk fataal.


Een leegte in de modewereld

De CEO van Mango, Toni Ruiz, reageerde met een emotionele verklaring op het overlijden van zijn oprichter:
“Zijn vertrek laat een enorme leegte achter, maar we dragen allemaal zijn nalatenschap in ons. Het is aan ons om Mango voort te zetten als het project waar Isak zo trots op was.”

Andic richtte Mango in 1984 op in Barcelona. De eerste vestiging opende hij aan de prestigieuze Paseo de Gracia, een van de bekendste winkelstraten van de stad. Vanaf dat moment groeide het bedrijf uit tot een wereldwijd mode-imperium dat inmiddels in meer dan 120 landen actief is.


Een erfenis van innovatie en succes

Isak Andic’s bijdrage aan de modewereld is nauwelijks te overschatten. In de jaren ’60 verhuisde hij met zijn gezin vanuit Turkije naar Catalonië, waar hij al snel een ondernemersdroom najachtte. In 1984 legde hij met de oprichting van Mango de basis voor een van de grootste modemerken ter wereld.

Mango’s omzet bedroeg in 2023 maar liefst 3,1 miljard euro, waarvan 33% via online verkoop werd gerealiseerd. Het merk heeft wereldwijd 2700 winkels en is vooral in Europa een toonaangevend modemerk. Volgens Forbes was het vermogen van Andic geschat op 4,5 miljard dollar.

Zijn visie op mode, gecombineerd met zijn zakelijke instinct, bracht Mango naar de top. Hij introduceerde niet alleen stijlvolle en toegankelijke mode, maar speelde ook een sleutelrol in het digitaliseren van de mode-industrie door vroeg in te zetten op e-commerce.


Reacties vanuit de politiek

Het overlijden van Isak Andic heeft niet alleen in de modewereld, maar ook in de Spaanse samenleving diepe indruk gemaakt.

De Spaanse premier Pedro Sanchez roemde Andic om zijn zakelijk inzicht en visie. Via X (voorheen Twitter) schreef hij:
“Isak Andic heeft Mango tot een wereldreferentie in de mode gemaakt. Zijn geweldige werk zal voor altijd herinnerd worden.”

De president van Catalonië, Salvador Illa, sloot zich hierbij aan en benadrukte de impact van Andic op de regio:
“Ontzet door het verlies van Isak Andic, een toegewijde zakenman die met zijn leiderschap heeft bijgedragen aan het groot maken van Catalonië.”


De kracht van een familieman

Hoewel Isak Andic vaak werd geprezen om zijn zakelijke prestaties, was hij ook een toegewijde familieman. Hij wist zijn zakelijke succes te combineren met een hechte band met zijn gezin. Zijn zoon Jonathan speelde al een belangrijke rol binnen Mango en wordt gezien als een mogelijke opvolger in de leiding van het bedrijf.

Familieleden omschrijven hem als een charismatische en gepassioneerde man met een enorme liefde voor de natuur. Wandelen en bergbeklimmen waren voor Andic niet alleen een hobby, maar ook een manier om balans te vinden naast zijn hectische zakelijke leven.


De erfenis van Isak Andic

Het overlijden van Isak Andic markeert het einde van een tijdperk, maar zijn nalatenschap zal blijven voortleven. Mango blijft een van de meest herkenbare en invloedrijke merken in de mode-industrie.

De filosofie van het merk – toegankelijke mode met een verfijnde uitstraling – heeft generaties over de hele wereld geïnspireerd. Zijn innovaties op het gebied van retail en e-commerce blijven een voorbeeld voor de hele branche.

Toni Ruiz benadrukte in zijn verklaring dat de visie van Andic leidend zal blijven binnen het bedrijf:
“We zijn trots op wat Isak heeft opgebouwd en zullen er alles aan doen om zijn werk voort te zetten. Mango zal altijd een weerspiegeling zijn van zijn waarden en creativiteit.”


Een onuitwisbaar stempel

Het tragische verlies van Isak Andic herinnert ons eraan hoe kwetsbaar het leven is, zelfs voor degenen die enorme hoogten hebben bereikt. Zijn overlijden laat een grote leegte achter in zowel de modewereld als in de harten van degenen die hem persoonlijk kenden.

De komende dagen en weken zullen in het teken staan van rouw, maar ook van reflectie op de betekenis van zijn werk en de blijvende impact die hij heeft gehad op de mode-industrie en de regio Catalonië.

Zijn leven, gekenmerkt door ambitie, visie en succes, zal voor altijd in herinnering blijven als een inspirerend verhaal van wat mogelijk is met passie en doorzettingsvermogen.

Actueel

Meest hilarische afwijzing ooit in Lang Leve de Liefde: ´Blijkbaar toch niet lekker!´

Avatar foto

Published

on

In Lang Leve de Liefde hoop je natuurlijk de liefde van je leven tegen te komen. Voor veel mensen kan het moeilijk zijn om nieuwe mensen te ontmoeten. Datingapps en programma’s zoals First Dates en LLDL (Lang Leve de Liefde) zijn dan ook een uitkomst. Deze platforms helpen je om aan de hand van je voorkeuren en die van anderen aan elkaar gekoppeld te worden. Anders dan in First Dates krijg je in LLDL álle tijd om elkaar echt goed te leren kennen.

Luxe Villa en Ontspanning

In de luxueuze villa van LLDL kunnen deelnemers in alle rust met elkaar optrekken. Ze hebben de tijd om samen te koken, een filmpje te kijken, de haard aan te steken of te ontspannen in de hottub.

Deze hottub is bijzonder populair onder de deelnemers en wordt vaak gebruikt om intieme momenten te delen. Echter, niet iedere ervaring in de hottub verloopt zoals gehoopt.

Eerste Kusjes en Teleurstellingen

Een van de deelnemers, mevrouw X, had hoge verwachtingen van haar date. Ze was op zoek naar iemand met een sterke persoonlijkheid, intelligentie en diepgaande gesprekken. Toen ze echter ontdekte dat haar date vooral op zoek was naar fysieke intimiteit, besloot ze om hem in de hottub te benaderen. Ze zwom naar hem toe, vastbesloten om een romantisch moment te creëren.

De Kus die Niet Werd Geaccepteerd

Toen ze bij hem aankwam, probeerde ze de situatie romantisch te maken met een paar kusjes. Terwijl ze de vraag stelde: “Dat vind je wel lekker, heh?” kwam het verwoestende antwoord van haar date als een koude douche.

Het bleek dat hij totaal niet op deze intieme benadering zat te wachten. Het antwoord van de man was helder en duidelijk: hij was niet geïnteresseerd in de romantische benadering die mevrouw hem bood.

Videospeler

00:00
00:43

Conclusie

Dit voorval benadrukt dat zelfs in een omgeving zoals LLDL, waar de opzet is om liefde te vinden, de verwachtingen en verlangens niet altijd op één lijn liggen. De zoektocht naar liefde en connectie kan complex en uitdagend zijn, zelfs in de luxe omgeving van een villa en hottub.

Continue Reading