Actueel
Onverwachte verrassing voor Dionne Stax na geboorte dochtertje: ´Duizend aanmeldingen´
Dionne Stax, bekend om haar werk als presentatrice, geniet momenteel van haar verlof na de geboorte van haar dochtertje Lexie. Hoewel ze even een stap terug heeft gedaan, heeft ze het afgelopen jaar niet stilgezeten.

Terugkeer met De Gezonken Meesters
Vanaf zondag keert Stax terug op televisie in het programma De Gezonken Meesters, dat te zien zal zijn bij Omroep MAX op NPO 1. Het programma belicht verloren meesterwerken die ooit met het schip Vrouw Maria in 1771 zijn gezonken.

Focus op Meesterwerken
In een interview met het ANP legt Stax uit: “Elke week staat één meesterwerk centraal dat verloren is gegaan met het zinken van Vrouw Maria. De kunstenaars hebben zo’n twaalf weken de tijd om aan hun schilderij te werken.” Deze werken, waarvan geen afbeeldingen meer bestaan, worden nagemaakt op basis van beschrijvingen.

Kans voor Creatievelingen
Naast professionele meesterschilders krijgen ook andere creatievelingen een kans om hun talent te tonen. “De deelnemers in de vrije categorie krijgen meer creatieve vrijheid. We hebben echt van alles gezien, van papier-maché tot haak- en borduurwerk,” vertelt Stax enthousiast.

Reconstructie van Kunstwerken
Voor de meesterschilders is het cruciaal om nauwkeurige reconstructies te maken op basis van beschikbare beschrijvingen. De uitdaging ligt in het zo getrouw mogelijk nabootsen van de verloren meesterwerken, wat een intense voorbereiding en precisie vereist.

Uitdagingen voor Deelnemers
Het programma, dat uit zes afleveringen bestaat, belicht werken van onder anderen Paulus Potter en Gerard Dou. Stax benadrukt dat het geen gemakkelijke klus is. “Er waren ongeveer duizend aanmeldingen voor de vrije categorie, en elke aflevering wint er iemand.”

Tijd en Druk
Het namaken van meesterwerken binnen een beperkte tijdsperiode zorgde voor druk bij de deelnemers. “Sommige mensen zijn gestopt vanwege de tijdsdruk,” merkt Stax op. Het recreëren van soms grote schilderijen binnen de gegeven tijd bleek een uitdaging.

Een Kijkje Achter de Schermen
De Gezonken Meesters biedt een fascinerende blik op de reconstructie van verloren kunstwerken, waarbij zowel precisie als creativiteit centraal staan. Stax hoopt dat het programma niet alleen de schoonheid van kunst, maar ook het belang van historische reconstructie zal belichten.
Actueel
Jeroen Meus verklapt groot geheim achter Dagelijkse Kost: ‘We kijken heel anders nu!’

In een nieuwe aflevering van de podcast Achter de Schermen heeft tv-chef Jeroen Meus (47) enkele verrassende details onthuld over zijn populaire kookprogramma Dagelijkse kost. Wat op televisie lijkt op een simpele, vlotte bereiding van gerechten, blijkt achter de schermen een veel complexere operatie te zijn. Meus waarschuwt zelfs: “Als ik dit vertel, ga je nooit nog op dezelfde manier kijken.”

Simultane opnames van vier gerechten
Tijdens de opnames van een aflevering worden er per dag maar liefst vier verschillende gerechten bereid. Dit klinkt misschien als een logische taakverdeling, maar in werkelijkheid is de opnamestructuur veel intensiever. “Eigenlijk draaien we die recepten simultaan door elkaar,” legt Meus uit. “Ik verwissel dus voortdurend van T-shirt, zodat we aan iets anders kunnen werken wanneer bijvoorbeeld de goulash in de oven staat.”

Een principiële keuze
Meus benadrukt dat deze aanpak niet alleen tijdswinst oplevert, maar ook een principiële keuze is. “In sommige kookprogramma’s hebben ze al een afgewerkt gerecht klaarstaan, maar daar krijg ik iets van,” zegt Meus met afkeer. “Dat is toch niet hetzelfde? Ik wil dat het gerecht dat ik in de oven steek, ook daadwerkelijk het gerecht is dat de kijker te zien krijgt.” Deze werkwijze zorgt ervoor dat de show authentieker voelt voor het publiek.

Soms loopt het mis
Toch is het niet altijd makkelijk om deze werkwijze toe te passen. “Soms loopt het mis,” geeft Meus eerlijk toe. “Het is best verwarrend, en af en toe vergeet ik wel eens van T-shirt te veranderen.” Een klein risico dat hij graag neemt om het programma zo realistisch en eerlijk mogelijk te houden.
Luchtige anekdote over zijn telefoonnummer
Naast de werkwijze op de set deelde Meus in de podcast ook een grappige anekdote over zijn telefoonnummer. Na de ophef rond een aflevering van Plat Préféré over Adolf Hitler in 2008 besloot Meus zijn nummer te veranderen, omdat hij merkte dat iedere journalist zijn privé-nummer had.

Maar wat hij niet wist, was dat zijn oude nummer werd toegewezen aan niemand minder dan muzikant en producer Jean Blaute. “Tijdens de Nacht van de Vlaamse Televisiesterren sprak Jean me erover aan: ‘Zeg manneke, al uw maten bellen mij ’s nachts wakker,’” herinnert Meus zich lachend.

Door deze onthullingen krijgt Dagelijkse kost een nieuwe dimensie, en zal het publiek ongetwijfeld met andere ogen naar de volgende afleveringen kijken!