Actueel
Nederland riskeert 100 miljoen euro aan dwangsommen vanwege trage afhandeling van asielaanvragen

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) kampt al jarenlang met hardnekkige achterstanden bij het afhandelen van asielaanvragen. Deze vertragingen hebben niet alleen een zware impact op asielzoekers, maar vormen ook een groeiende financiële last voor de Nederlandse overheid. In 2024 liepen de dwangsombetalingen aan asielzoekers vanwege overschrijding van wettelijke beslistermijnen op tot een recordbedrag van 36,8 miljoen euro, meer dan drie keer zoveel als het jaar ervoor.
Dwangsommen: van prikkel tot kostbare vicieuze cirkel
Het systeem van dwangsommen werd ooit ingevoerd om overheidsinstanties te stimuleren tijdig te beslissen. Bij asielprocedures betekent dit dat als de IND te laat een besluit neemt, asielzoekers onder voorwaarden een ingebrekestelling kunnen indienen. Reageert de IND vervolgens niet binnen de wettelijke termijn, dan volgt een dwangsom.
In theorie moet dit bijdragen aan snellere besluitvorming, maar in de praktijk is het tegenovergestelde gebeurd. Door personeelstekorten en complexe regelgeving blijft de IND achter de feiten aanlopen, waardoor de druk op medewerkers toeneemt en de achterstanden verder oplopen. De 30.000 ingebrekestellingen in 2024 illustreren de omvang van het probleem.
Explosieve stijging in cijfers
Waar de IND in 2023 nog 11,3 miljoen euro aan dwangsommen betaalde, steeg dit in 2024 tot een bedrag van 36,8 miljoen euro. Deze explosieve stijging is niet alleen het gevolg van een hogere instroom van aanvragen, maar vooral van structurele problemen binnen de organisatie.
Interne rapportages tonen aan dat de werkdruk funest is voor de motivatie van IND-medewerkers. Door het constante moeten afhandelen van ingebrekestellingen en juridische procedures blijft er te weinig ruimte over voor de reguliere afhandeling van dossiers.
Oorzaken van de vertragingen
De IND wijst op drie hoofdoorzaken voor de aanhoudende achterstanden:
- Personeelstekort: Ondanks de aanwerving van extra personeel blijft de capaciteit ontoereikend om de toestroom van aanvragen te verwerken.
- Complexiteit van procedures: Door veranderende wet- en regelgeving, juridische uitspraken en interne richtlijnen neemt de tijdsinvestering per dossier toe.
- Toename van specifieke aanvragen: Hoewel het aantal eerste asielaanvragen licht daalde naar 32.180 in 2024, groeide het aantal gezinsherenigings- en naturalisatieaanvragen, mede als gevolg van mondiale crises.
Gevolgen voor asielzoekers
De gevolgen voor asielzoekers zijn schrijnend:
- Beperkte rechten: Zolang hun aanvraag niet is afgerond, mogen zij niet werken of studeren, wat leidt tot afhankelijkheid en psychische druk.
- Gezinshereniging: Families blijven soms jarenlang gescheiden doordat aanvragen pas kunnen worden ingediend na toekenning van een verblijfsstatus.
- Onmenselijke opvangomstandigheden: Lange verblijven in overvolle en tijdelijke opvanglocaties zorgen voor stress en spanningen.
Politieke reactie: dwangsommen ter discussie
De stijgende kosten en groeiende onvrede in de samenleving hebben geleid tot politieke maatregelen. In juni 2024 stemde een meerderheid van de Tweede Kamer in met het afschaffen van bestuurlijke dwangsommen voor de IND. Rechterlijke dwangsommen blijven echter mogelijk.
De IND pleit al langer voor deze aanpassing, met het argument dat dwangsommen het probleem niet oplossen maar juist verergeren door extra administratieve lasten.
Structurele oplossingen in zicht?
Om de achterstanden effectief aan te pakken, worden verschillende initiatieven ontplooid:
- Wetsvoorstellen tot vereenvoudiging: Nieuwe regelgeving moet procedures efficiënter en minder arbeidsintensief maken.
- Digitalisering van processen: Door digitale aanvraagprocedures wil de IND de doorlooptijd van dossiers drastisch verkorten.
- Europees Asiel- en Migratiepact: Per 2026 moet dit pact zorgen voor betere taakverdeling tussen EU-lidstaten en snellere procedures.
- Investeren in capaciteit en opleiding: Gerichte wervingscampagnes en scholingstrajecten moeten de IND structureel versterken.
Brede maatschappelijke impact
De financiële middelen die momenteel naar dwangsommen gaan, hadden ook ingezet kunnen worden voor betere opvangfaciliteiten, onderwijsprojecten en integratieprogramma’s. De politieke polarisatie rondom migratiebeleid zorgt ervoor dat structurele oplossingen steeds verder uit zicht raken.
Niet alleen asielzoekers ondervinden de gevolgen van deze impasse. Gemeenten kampen met tekorten aan opvanglocaties, burgers maken zich zorgen over druk op publieke voorzieningen en hulporganisaties worstelen met capaciteitsproblemen.
Conclusie: investeren in efficiëntie en menselijkheid
De achterstanden bij de IND vormen een complexe uitdaging met verstrekkende gevolgen. Zonder structurele investeringen in personeel, digitalisering en wetgeving zal de vicieuze cirkel van wachttijden en dwangsombetalingen blijven bestaan.
Het recente politieke besluit om bestuurlijke dwangsommen af te schaffen is een stap, maar geen oplossing voor het kernprobleem: een onvoldoende toegeruste IND die worstelt met een takenpakket dat blijft groeien.
Alleen met een integrale aanpak – gericht op efficiëntie, duidelijk beleid en humanitaire waarden – kan Nederland deze impasse doorbreken. De maatschappelijke winst zal dan niet alleen zichtbaar zijn in bespaarde miljoenen, maar vooral in het perspectief dat asielzoekers en gemeenten eindelijk weer krijgen.
De vraag blijft: kiest Nederland voor structurele verbetering of blijven we dweilen met de kraan open?

Actueel
Agente grijpt (onnodig) hard in op de pier in Scheveningen
