Actueel
Jeroen van der Boom afgebrand na steunen van Rachel Hazes: ‘Trieste man’
Jeroen van der Boom onder vuur na steun aan Rachel Hazes
De recente familieperikelen binnen de Hazes-familie hebben niet alleen de betrokkenen zelf, maar ook hun naaste omgeving in het middelpunt van de belangstelling geplaatst. Een opvallende rol is hierbij weggelegd voor zanger en presentator Jeroen van der Boom, die openlijk zijn steun heeft uitgesproken voor Rachel Hazes. Deze keuze heeft geleid tot een storm van kritiek vanuit zowel het publiek als collega’s uit de entertainmentindustrie.

De aanleiding: een familieconflict escaleert
Op kerstavond 2024 besloot Rachel Hazes haar zoon, André Hazes jr., te dagvaarden. Deze juridische stap, genomen op een avond die traditioneel in het teken staat van familie en saamhorigheid, schokte velen. De actie werd door het grote publiek als ongepast en gevoelloos ervaren, en leidde tot een golf van verontwaardiging. In deze turbulente context koos Jeroen van der Boom ervoor om zich publiekelijk achter Rachel te scharen.

Jeroen’s positie: loyaliteit of eigenbelang?
Jeroen van der Boom heeft zich in meerdere interviews uitgesproken over zijn steun aan Rachel Hazes. Hij benadrukt dat zijn focus ligt op de muzikale nalatenschap van André Hazes senior en dat hij zich niet wil mengen in familieconflicten. In een gesprek met Shownieuws verklaarde hij: “Ik bemoei me met het leukste deel van André Hazes en dat is de muziek.”
Critici betwijfelen echter de oprechtheid van Jeroens loyaliteit. Velen suggereren dat zijn steun aan Rachel voornamelijk is ingegeven door zakelijke motieven, met name zijn betrokkenheid bij het jaarlijkse evenement ‘Holland Zingt Hazes’. Dit muziekspektakel, georganiseerd door Rachel Hazes, is een belangrijk platform voor artiesten die het repertoire van André Hazes vertolken. Het publiek vermoedt dat Jeroen zijn positie binnen dit evenement wil veiligstellen door Rachel te blijven steunen.

Publieke verontwaardiging: sociale media ontploft
De keuze van Jeroen om Rachel te steunen heeft geleid tot een stortvloed aan negatieve reacties op sociale media. Op platforms zoals Facebook en Twitter uiten mensen hun ongenoegen en beschuldigen hem van opportunisme en gebrek aan integriteit. Een greep uit de reacties:
-
“Een gluiperd van het zuiverste water, het is alleen de poen waar hij aan denkt.”
-
“Vriendje van Kroket, durft niet voor de waarheid uit te komen… Kwal!”
-
“Eng mannetje die denkt zelf dat die heel wat is. Maar denkt alleen aan zijn zakken te vullen.”
Deze reacties illustreren een breed gedragen sentiment van teleurstelling en wantrouwen jegens Jeroen’s motieven.

Collega’s spreken zich uit: verdeeldheid in de showbizz
Niet alleen het publiek, maar ook collega’s uit de entertainmentindustrie hebben gereageerd op de situatie. Dries Roelvink, een bekende Nederlandse zanger, uitte openlijk zijn kritiek op Rachel’s beslissing om haar zoon op kerstavond te dagvaarden. In een interview met weekblad Weekend stelde hij: “Ik vind het een heel slecht en verkeerd moment om je kind te dagvaarden op kerstavond, de avond van de liefde.”
Deze kritische houding heeft echter consequenties voor Roelvink. Hij vermoedt dat zijn uitspraken hebben geleid tot een breuk met Rachel Hazes en dat hij niet langer welkom is bij ‘Holland Zingt Hazes’. “Ik denk dat ik met mijn opmerking de deur wel heb dichtgegooid voor Holland Zingt Hazes,” aldus Roelvink.
Deze situatie toont de complexe dynamiek binnen de Nederlandse showbizz aan, waar persoonlijke relaties en professionele belangen vaak nauw verweven zijn.

Jeroen’s verdediging: afspraken en professionaliteit
In reactie op de kritiek heeft Jeroen van der Boom aangegeven dat zijn betrokkenheid bij ‘Holland Zingt Hazes’ voortkomt uit professionele verplichtingen. In een interview met Shownieuws legde hij uit: “Ik heb natuurlijk een afspraak met MediaLane en ik ben als muzikant en als artiest daarbij betrokken.”
Hij benadrukt dat het nakomen van afspraken en professionaliteit voor hem voorop staan. “Ik vind dat je in dit vak afspraken na moet komen,” aldus Jeroen.
@home Jeroen van der Boom afgebrand na steunen Rachel: ‘Trieste man’
Poen Poen Poen wat kan het mee doen ( als het mis gaat )
En niemand moet je nog gelukkig hoef je niet meer te bedelen in Scheveningen achter een valse piano nu word je er zelf van beschuldig— Henly (@HennykempkesHer) February 21, 2025
Conclusie: een reputatie onder druk
De keuze van Jeroen van der Boom om zich publiekelijk achter Rachel Hazes te scharen in het conflict met haar zoon heeft geleid tot een storm van kritiek. Zowel het publiek als collega’s uit de entertainmentindustrie uiten twijfels over zijn motieven en integriteit. De situatie illustreert de delicate balans tussen persoonlijke loyaliteit en professionele verplichtingen binnen de showbizz. Het is nu aan Jeroen om te bepalen hoe hij zijn reputatie kan herstellen en het vertrouwen van zowel het publiek als zijn collega’s kan terugwinnen.
Actueel
SBS-baas John de Mol grijpt hard in rondom realityserie ‘de Hanslers’

“De Hanslers: van de Piste naar de Playa” begint als hit, maar komt nu in zwaar weer: waarom de sfeer rond de realityserie volledig is omgeslagen
Toen SBS hun nieuwe realityserie De Hanslers: van de Piste naar de Playa aankondigde, besloot de zender groot uit te pakken. Overal verschenen teasers, korte fragmenten en voorproefjes die kijkers nieuwsgierig moesten maken. En dat lukte. De eerste twee afleveringen trokken direct meer dan een miljoen kijkers – een droomstart voor ieder nieuw tv-format. Maar nu, enkele weken later, is er een compleet andere sfeer ontstaan. De serie, die bedoeld was als luchtig familievermaak, is veranderd in het middelpunt van een groeiend debat.

SBS neemt gas terug: commotie moet worden gedempt
Waar de zender in eerste instantie volop promotiemateriaal deelde, is de toon nu anders. Presentator Beau van Erven Dorens vertelde in zijn talkshow dat RTL Tonight geen beelden meer ontvangt van De Hanslers. Talpa, het mediabedrijf achter SBS, zou bewust hebben gekozen om geen nieuwe fragmenten meer te verspreiden.
Beau benadrukte dat de kijkcijfers voorlopig nog sterk zijn – gemiddeld zo’n 750.000 per aflevering – maar dat de zender de behoefte heeft om de rust rond het programma terug te brengen. De serie wordt namelijk al weken besproken in columns, talkshows en op sociale media, en die gesprekken zijn lang niet altijd positief. Vooral één van de hoofdpersonen, Monique Hansler, ligt onder een vergrootglas.
Het besluit om geen nieuw beeldmateriaal meer te delen lijkt dus een strategische keuze: de focus weghalen bij de online commotie en voorkomen dat de situatie verder oplaait.

De groeiende kritiek op Monique Hansler
Waar Monique in het begin van de serie nog werd gezien als een krachtige, directe moederfiguur, is de publieke opinie inmiddels verschoven. Haar houding in de afleveringen roept steeds meer vragen op. Sommige kijkers vinden haar opmerkingen scherp, anderen vinden haar te bepalend of confronterend.
Columniste Angela de Jong schreef dat Monique zich in de serie soms dominant opstelt en daarmee de toon van het programma aanzienlijk beïnvloedt. Volgens haar is de luchtige sfeer die eerdere realityseries – zoals Winter Vol Liefde – zo geliefd maakte, grotendeels verdwenen. De Jong stelt dat de nadruk in De Hanslers steeds meer is komen te liggen op onderlinge spanning, en minder op warmte of humor.
Deze kritiek wordt breed gedeeld door kijkers, die online aangeven dat ze zich ongemakkelijk voelen bij bepaalde scènes. Wat begon als een gezellige familiesoap, voelt nu meer als een serie waarin confrontaties centraal staan.

De serie slaat een andere toon aan
In gesprekken bij Beau vertelde Angela de Jong dat de realityserie anders is uitgepakt dan veel kijkers hadden verwacht. De sfeer zou veranderen van luchtig en vrolijk naar zwaar en soms zelfs ongemakkelijk. Volgens De Jong lijkt het alsof Monique regelmatig probeert de controle te houden over haar gezin, zowel in gesprekken als in beslissingen die anderen nemen. Dat zorgt soms voor momenten die voor de kijker onprettig zijn om te zien.
De charmante chaos van een drukke familie – doorgaans een geliefd element in realityseries – heeft nu plaatsgemaakt voor scènes waarin irritatie en spanning de boventoon voeren. En dat heeft effect: kijkers ervaren minder ontspanning en meer ongemak wanneer ze naar de afleveringen kijken.

Dochter Denise: van sprankelend middelpunt naar stille bijrol
Een van de meest besproken ontwikkelingen binnen de serie is de verandering in de houding van dochter Denise. In de eerste afleveringen werd zij gezien als een vrolijke, spontane persoonlijkheid. Ze bracht luchtigheid in de soms chaotische dynamiek en werd al snel geliefd bij het publiek.
Maar naarmate de afleveringen vorderden, lijkt die spontaniteit te zijn verdwenen. Denise oogt stiller, terughoudender en minder zelfverzekerd. Beau van Erven Dorens noemde de situatie zelfs “zorgwekkend om te zien”, omdat Denise steeds meer naar de achtergrond lijkt te verdwijnen.
Angela de Jong zei hierover dat Denise zichtbaar worstelt met de manier waarop haar moeder zich opstelt. Volgens haar is de verandering in Denises gedrag niet te missen, en dat roept veel reacties op bij kijkers, die zich afvragen hoe het achter de schermen met haar gaat.
Waarom SBS het promotiebeleid aanpast
Het besluit om geen nieuw beeldmateriaal meer te verspreiden, lijkt dus niet toevallig genomen. SBS lijkt voorzichtig te willen opereren in een situatie waarin het gesprek rond de serie niet meer over humor, vakantieavonturen en familiedynamiek gaat, maar vooral over kritiek op één persoon en de impact daarvan op de anderen in de serie.
De zender wil waarschijnlijk voorkomen dat de discussie verder escaleert. Een realityshow hoort bij voorkeur te zorgen voor herkenbare emoties en lichte spanning, niet voor aanhoudend maatschappelijk debat over persoonlijke interacties binnen een familie.
Door minder zichtbaar te zijn met promotie, hoopt SBS dat er minder voer is voor speculatie en dat de aandacht weer meer op de afleveringen zelf komt te liggen, in plaats van op de reacties eromheen.
De dunne lijn tussen entertainment en ongemak
Realitytelevisie is populair omdat het echte momenten laat zien. Maar dat betekent ook dat makers en zenders moeten balanceren tussen authenticiteit en kijkcomfort. In het geval van De Hanslers lijkt die balans op dit moment verstoord.
Kijkers geven aan dat de botsingen in de serie niet meer voelen als herkenbare familiefricties, maar als situaties die emotioneel zwaar aanvoelen. De lichte toon van het begin is vervangen door fragmenten waarin frustratie en spanning meer aanwezig zijn dan humor of liefde.
Veel fans schrijven online dat ze nog steeds kijken, maar steeds meer uit nieuwsgierigheid dan uit plezier. Anderen zijn afgehaakt omdat de serie hen een ongemakkelijk gevoel geeft.
Hoe kijkers reageren op de huidige situatie
Op sociale media wordt veel gesproken over hoe De Hanslers is veranderd. Waar in het begin volop werd gelachen om de drukke, soms chaotische Hansler-familie, overheerst nu bezorgdheid. Veel mensen schrijven dat ze hopen dat het goed gaat met Denise, en dat ze het moeilijk vinden om bepaalde fragmenten te bekijken.
Sommige kijkers vinden dat SBS juist transparant moet blijven en alles moet blijven tonen, omdat dat hoort bij realitytelevisie. Maar anderen vinden dat de zender verantwoordelijk moet omgaan met wat het uitzendt – zeker als zichtbare spanning impact lijkt te hebben op betrokkenen.
Wat betekent dit voor de toekomst van de serie?
De grote vraag is nu hoe De Hanslers zich verder zal ontwikkelen. Als de kritiek aanhoudt, kan SBS voor een belangrijke keuze komen te staan: doorzetten in de huidige stijl of terugkeren naar de luchtige toon waar kijkers aanvankelijk zo enthousiast over waren.
Mogelijk zal de productie proberen meer balans te brengen in het verhaal en te focussen op humor, warmte en familiedynamiek. Maar dat vraagt om een subtiele aanpak, zeker nu het publiek zo scherp meekijkt.
Succes en kritiek kunnen hand in hand gaan
De Hanslers laat zien dat realitysucces niet alleen draait om hoge kijkcijfers. Een serie kan veel aandacht krijgen, maar ook zwaar belast worden door aanhoudende kritiek. Wat begon als een ontspannen familieserie is nu uitgegroeid tot een onderwerp van discussie, waarbij emoties en meningen elkaar afwisselen.
Zolang SBS geen duidelijkheid geeft over hoe het verder wil met de serie, zal de discussie blijven doorgaan. Eén ding staat vast: De Hanslers heeft, ondanks alle ophef, een blijvende indruk achtergelaten—en de kijkers blijven voorlopig geboeid toekijken.
