Actueel
Jan Dijkgraaf: ‘Victor Reinier blijkt op de set en in zijn privéleven een ontzettende t*ringlijer te zijn’
Victor Reinier onder vuur: ontslag, schandalen en het afbrokkelen van een imago
Victor Reinier, jarenlang een vertrouwd gezicht in de Nederlandse huiskamers dankzij zijn rol in ‘Flikken Maastricht’, staat ineens volop in de schijnwerpers – en niet vanwege een nieuwe televisierol. De acteur is recent ontslagen bij de populaire politieserie na meldingen van wangedrag op de set. Wat begon als een gerucht, is inmiddels uitgegroeid tot een complete mediastorm, waarbij oude incidenten, geruchten en persoonlijke verhalen opnieuw worden opgerakeld.
Ontslag bij Flikken Maastricht: het begin van het einde?
De aanleiding voor het ontslag van Victor Reinier blijft tot op heden vaag. Officieel is er nog weinig bevestigd, maar bronnen rondom de productie van Flikken Maastricht spreken van meerdere voorvallen die zich zowel op de set als daarbuiten hebben afgespeeld. Volgens insiders zou het gaan om gedrag waar de gemiddelde politieagent normaal gesproken een proces-verbaal voor uitschrijft.
Hoewel de details ontbreken, is het ontslag van Reinier inmiddels definitief. Zijn jarenlange betrokkenheid bij een van de langstlopende politieseries van Nederland eindigt abrupt. En daarmee lijkt ook zijn reputatie als geliefde televisiester flink onder druk te staan.

Oude incidenten opnieuw onder de loep
Het ontslag van Reinier lijkt het startschot te zijn geweest voor het openbaren van allerlei incidenten uit zijn verleden. Kunstenaars, mediafiguren en collega’s duiken massaal op om hun ervaringen met de acteur te delen. Zo herinnert kunstenaar Sem Mallée zich nog levendig een moment uit 2008 waarin Reinier hem op straat fysiek zou hebben aangevallen tijdens een videoproject. “Zonder aanleiding greep hij me bij de keel en duwde me naar de grond, terwijl zijn dochter erbij stond,” vertelt Mallée.
Ook journalist Tim Hofman deelde in 2013 een pijnlijke ervaring op social media. Tijdens een interview op de rode loper voor het programma ‘Spuiten en Slikken’, stelde Hofman een gewaagde vraag, waarop Reinier zo boos reageerde dat hij naar verluidt de interviewer fysiek bedreigde. “Van achteren komen, me bij m’n keel grijpen en dreigen met geweld. Laffe lul ben je, Victor Reinier,” schreef Hofman destijds op Twitter.

Tina Nijkamp: ‘Geen verrassing’
Voormalig SBS-omroepbaas en kijkcijferexpert Tina Nijkamp haalde in haar podcast ‘De Mediaweek’ ook een incident aan waarbij Reinier op de bruiloft van Reinout Oerlemans diens broer Jurriaan een klap zou hebben gegeven. “Het verhaal circuleerde al jaren. Het verbaast me eigenlijk dat het nu pas wordt opgepikt,” aldus Nijkamp. Hoewel ze zelf geen ooggetuige was, bevestigt ze dat het incident destijds breed werd besproken in de media en onder aanwezigen.
Daarnaast herinnert men zich het veelbesproken incident uit 2007, waarbij Reinier zijn toenmalige vriendin Kim zwaargewond zou hebben achtergelaten na een avond in een hotel in Maastricht. De actrice lag twee weken in coma, maar Reinier ontkende destijds elke betrokkenheid.
Jan Dijkgraaf: ‘Respect verdien je niet met geweld’
Schrijver en columnist Jan Dijkgraaf neemt geen blad voor de mond als het over Reinier gaat. “Ik ken hem vooral als een acteur uit politieseries die ik nooit keek. Maar wat ik wel weet: als je geweld nodig hebt om jezelf te profileren, verdien je geen respect.” Dijkgraaf hekelt bovendien het feit dat nu ineens mensen zich uitspreken die jarenlang zwegen: “Het is laf om pas te trappen als iemand al op de grond ligt.”

Mark Koster: ‘Een man met korte lont en lange tenen’
Journalist en podcastmaker Mark Koster heeft Reinier meerdere keren gesproken en herkent het patroon. “Als je iets kritisch tegen hem zei, ging hij meteen in verweer. Hij heeft overduidelijk een kort lontje.” Toch voegt hij eraan toe dat Reinier ook een grappige en intelligente kant heeft. “Zijn grootste zwakte is zijn stoerdoenerij, vooral in combinatie met dat opvliegend ego. Hij deelt graag uit, maar kan slecht incasseren.”
Het #MeToo-effect: overdue of onterecht?
De golf aan beschuldigingen rondom Reinier komt op een moment dat de Nederlandse mediawereld nog steeds kampt met de nasleep van #MeToo. Hoewel de piek van die beweging inmiddels voorbij lijkt, blijven nieuwe gevallen opduiken. De vraag is echter: is Victor Reinier het slachtoffer van een cancelcultuur of is het gerechtigheid voor jarenlange misstanden?
Volgens Koster zijn veel mensen inmiddels sceptisch geworden over anonieme beschuldigingen. “Op het Mediapark zie je nu dat niet alleen daders, maar ook zogenaamde slachtoffers onder vuur liggen. Toch krijgt Reinier nog even een extra zetje mee.”

Een acteur in vrije val
Tot voor kort werd Reinier beschouwd als een betrouwbare kracht in de Nederlandse televisie-industrie. Met hoofdrollen in onder meer ‘Baantjer’ en ‘Flikken Maastricht’ bouwde hij een stabiel CV op. Zijn Amsterdamse bravoure, rauwe charisma en herkenbare stem maakten hem geliefd bij een breed publiek.
Maar nu lijkt dat zorgvuldig opgebouwde imago in korte tijd te zijn afgebroken. Niet alleen werd hij uit Flikken Maastricht gezet, ook andere projecten waarbij zijn naam genoemd werd, lijken op de achtergrond te verdwijnen. Productiehuizen nemen afstand, PR-teams houden de lippen stijf op elkaar, en collega’s lijken zich terughoudend op te stellen.
Flikken Rotterdam is aanmerkelijk verbeterd; Flikken Maastrichr gaat achteruit, nu Victor Reinier weg gaat. “Toeval”? Ik dacht’t niet!!
— Ron de Weijze (@Ron95089431) March 6, 2025
Reputatieschade in tijden van sociale media
In het huidige medialandschap kan een enkel incident – bevestigd of niet – al grote gevolgen hebben. Social media zorgen ervoor dat beschuldigingen zich razendsnel verspreiden. De publieke opinie vormt zich in real-time, zonder dat een wederhoor nodig lijkt.
Voor Reinier betekent dat concreet: hij is in korte tijd verworden tot persona non grata in de entertainmentindustrie. Terwijl zijn zaak officieel nog nauwelijks is onderzocht, wordt hij in talkshows, podcasts en online platforms neergezet als agressief, vrouwonvriendelijk en onbetrouwbaar.
Wat vindt Reinier zelf?
Hoewel Reinier zich tot nu toe grotendeels stilhoudt, deed hij in het verleden al uitspraken die suggereren dat hij weinig op heeft met publieke bemoeienis. “Ik vind het verschrikkelijk als mensen zich met mijn leven bemoeien,” zei hij in een eerder interview.
Toch zal ook hij moeten erkennen dat de tijden veranderd zijn. Incidenten van vroeger worden in het huidige klimaat opnieuw beoordeeld, en gedrag dat ooit werd weggewuifd, wordt nu serieus genomen.

De toekomst van Victor Reinier: is herstel mogelijk?
De grote vraag is wat de toekomst brengt voor Victor Reinier. Kan hij zijn carrière nog nieuw leven inblazen, of is zijn reputatie blijvend beschadigd? In het verleden hebben andere publieke figuren na soortgelijke beschuldigingen een comeback weten te maken, mits ze openlijk verantwoordelijkheid namen of transparant waren over hun gedrag.
Voorlopig lijkt dat voor Reinier niet aan de orde. Zonder publiek statement, zonder excuses of uitleg, blijft de publieke opinie hem veroordelen. De kans op herstel lijkt kleiner met elke dag dat hij blijft zwijgen.
Conclusie
Wat begon als een intern probleem op de set van Flikken Maastricht, is inmiddels uitgegroeid tot een nationale showbizzsoap. De verhalen over Victor Reinier volgen elkaar in rap tempo op. Van vechtpartijen op bruiloften tot fysieke confrontaties met journalisten: het imago van de ooit zo populaire acteur brokkelt razendsnel af.
Of alle verhalen waar zijn, blijft de vraag. Maar in een wereld waarin perceptie vaak zwaarder weegt dan feit, lijkt de acteur nu al veroordeeld. De entertainmentindustrie is genadeloos – en voor Victor Reinier ziet het er voorlopig niet rooskleurig uit.
Wordt vervolgd.

Actueel
Enorm veel kritiek op Karl Vannieuwkerke na deze actie!

Karl Vannieuwkerke onder vuur na omstreden gast in Vive le Vélo
Het populaire wielerprogramma Vive le Vélo, dat traditioneel tijdens de Tour de France wordt uitgezonden op de Vlaamse televisie, zorgt dit seizoen opnieuw voor beroering. Presentator Karl Vannieuwkerke, die al jarenlang het gezicht is van het programma, ziet de publieke opinie zich tegen hem keren na het uitnodigen van een bijzonder controversiële gast: Johan Bruyneel.

Hoewel Vive le Vélo doorgaans bekendstaat om zijn gezellige sfeer, warme gesprekken en liefde voor de koers, is de sfeer dit keer anders. Op sociale media laten kijkers in groten getale hun ongenoegen blijken. De aanleiding: de tafelgast van dienst, Johan Bruyneel, voormalig ploegleider van US Postal en jarenlang de rechterhand van Lance Armstrong.
Terug naar het verleden
Voor wie de geschiedenis niet kent: Johan Bruyneel was jarenlang een sleutelfiguur in het Amerikaanse wielerteam US Postal, waar hij nauw samenwerkte met Lance Armstrong. Het duo boekte samen indrukwekkende successen, met zeven opeenvolgende Tourzeges voor Armstrong. Maar de glorie bleek later besmeurd: Armstrong werd in 2012 door de internationale wielerunie uit de uitslagen geschrapt wegens grootschalig dopinggebruik. Ook Bruyneel werd levenslang geschorst na een diepgaand onderzoek door het Amerikaanse anti-dopingagentschap (USADA). De feiten uit dat dossier zijn voor velen nog steeds moeilijk te verteren.
Discussie over zijn aanwezigheid
De uitnodiging van Bruyneel aan de tafel van Vive le Vélo roept daarom veel vragen op. Op X (voorheen Twitter) stroomden de reacties binnen na de uitzending. Veel kijkers vinden het onbegrijpelijk dat Bruyneel, ondanks zijn verleden, een podium krijgt in een programma dat de sport viert.

Een greep uit de reacties:
“Een man die mede verantwoordelijk is voor een van de grootste dopingschandalen in de wielergeschiedenis? Onbegrijpelijk dat hij hier mag zitten.”
“Waarom zou je iemand uitnodigen die zó de geloofwaardigheid van het wielrennen heeft geschaad?”
“Iedere wielerfan verdient beter dan deze verheerlijking van iemand met zo’n verleden.”
Sommige reacties gingen zelfs nog een stap verder en riepen op tot een boycot van het programma.
Vannieuwkerke verdedigt keuze (vooralsnog) niet
Tot nu toe heeft Karl Vannieuwkerke zelf niet publiek gereageerd op de ophef. Dat is opvallend, want de presentator staat doorgaans bekend om zijn transparante en toegankelijke houding richting kijkers. Vooralsnog laat hij de kritiek over zich heen komen, wat de spanningen online nog lijkt te vergroten.

Het is overigens niet voor het eerst dat Vive le Vélo onder vuur ligt. Eerder dit seizoen kwam al naar buiten dat de kijkcijfers van het programma beduidend lager liggen dan in eerdere jaren. Sommigen wijten dat aan het veranderde televisiegedrag in Vlaanderen, anderen stellen dat het programma te veel op routine draait en te weinig verrast.
Een moeilijke balans tussen sportverleden en televisie
De discussie rondom Johan Bruyneel raakt aan een breder debat: moeten mensen met een omstreden verleden uitgesloten worden van publieke programma’s? Of mag er ruimte zijn voor reflectie, duiding en zelfs herstel? Sommige kijkers pleiten juist voor die laatste optie.
“Als we willen begrijpen hoe het zo ver is kunnen komen in de wielersport, moeten we ook durven luisteren naar mensen die er middenin zaten,” schrijft een gebruiker op sociale media.
Maar dat standpunt lijkt op dit moment nog in de minderheid. Voor velen is de pijn van het dopingverleden in de wielersport nog te groot.

Geen verheerlijking, maar uitleg?
Volgens bronnen rond de redactie van Vive le Vélo was het niet de bedoeling om Johan Bruyneel als held neer te zetten, maar juist om hem kritisch aan de tand te voelen. Het gesprek zou bedoeld zijn als reflectie op het verleden, met ruimte voor nuance en verantwoordelijkheid. Toch lijkt die nuance bij een deel van de kijkers niet te zijn overgekomen.
Het blijft koffiedik kijken of de programmamakers nog zullen reageren of hun aanpak zullen aanpassen in de resterende afleveringen van dit Tour-seizoen.

Tot slot: koersliefde blijft
Ondanks de kritiek blijft Vive le Vélo voor veel kijkers een vaste waarde tijdens de zomermaanden. Het programma biedt een mix van sport, cultuur en gesprekken die verder gaan dan de koers. Maar de aflevering met Bruyneel laat zien dat televisie ook kan schuren – en dat keuzes rondom gasten niet vrijblijvend zijn, zeker niet in een sport met zo’n beladen verleden.
Of Karl Vannieuwkerke met deze keuze een grens heeft overschreden of juist het debat heeft willen openen, is aan de kijker om te beoordelen.
