Actueel
Groot drama voor Herman van der Zandt: ‘Dit is een nachtmerrie’

De Reünie onder vuur: nieuwe opzet met Herman van der Zandt flopt bij kijkers
De herlancering van De Reünie op NPO 1 had een sterk en emotioneel nieuw begin moeten markeren, maar de cijfers vertellen een heel ander verhaal. Met presentator Herman van der Zandt aan het roer en een vernieuwd format waarin niet langer klassenreünies centraal staan, maar het persoonlijke verhaal van een bekende Nederlander, hoopte de publieke omroep het programma een frisse impuls te geven. Helaas blijkt de herstart op televisie allerminst een succes.
Kijkcijferanalist Tina Nijkamp windt er in ieder geval geen doekjes om: zij noemt de eerste aflevering met slechts 424.000 kijkers ronduit “een nachtmerrie”. En dat terwijl de aflevering op papier veelbelovend leek.
Arjan Ederveen als eerste gast: een beladen start
In de aflevering van afgelopen woensdag stond acteur en schrijver Arjan Ederveen centraal. Samen met presentator Herman van der Zandt dook hij in het verleden, meer specifiek in zijn tijd bij de musical Oliver! waarin hij in zijn jonge jaren schitterde. Het werd een aflevering vol emotionele momenten. Ederveen vertelde openhartig over de dood van zijn broer, die slechts 46 jaar werd, en de impact van de alzheimerdiagnose bij zijn vader.
“Ik ben een heel gesloten mens,” aldus Ederveen in de uitzending. “Ik vind het nooit leuk om het over mijn familie te hebben, maar ik voelde nu dat ik dat moest doen.” Zijn kwetsbaarheid raakte zichtbaar Van der Zandt, en ongetwijfeld ook de kijkers die wel hadden afgestemd. Toch wist deze persoonlijke benadering het grote publiek niet te overtuigen.
Wat is er veranderd aan De Reünie?
Waar De Reünie voorheen draaide om de kracht van de groep – oud-klasgenoten die elkaar na decennia weer ontmoeten en samen herinneringen ophalen – is het programma nu gecentreerd rondom één bekend gezicht. De setting, het schoolbord en de vertrouwde klasbankjes zijn ingeruild voor een meer documentaire-achtige aanpak.
Presentator Herman van der Zandt, jarenlang een vertrouwd gezicht op de Nederlandse televisie, had met zijn rustige en bedachtzame stijl wellicht gehoopt de juiste toon te raken. Toch blijkt dat de magie van het oude format – het collectieve geheugen van een schoolklas als mini-maatschappij – niet eenvoudig te vervangen is door het persoonlijke verhaal van één BN’er.
Tina Nijkamp analyseert het als volgt: “Het format is omgekat naar willekeurige onderwerpen. En dat is jammer, want juist een klas leent zich perfect voor dit programma. Het is een kleine maatschappij waarin dynamiek, nostalgie en persoonlijke ontwikkeling samenkomen. Door die focus los te laten, verlies je het unieke karakter van de show.”
Een bittere pil voor de NPO
De eerste aflevering trok dus slechts 424.000 kijkers. Een dramatische score, zeker voor een programma dat op prime time wordt uitgezonden op NPO 1. Ter vergelijking: herhalingen van Radar en Spoorloos trekken regelmatig ruim boven de 800.000 kijkers. De kijkcijferklap komt hard aan, zeker nu NPO’s programmering al onder druk staat van commerciële concurrentie én streamingdiensten.
De vraag is dan ook of de publieke omroep vasthoudt aan het nieuwe concept of toch weer teruggaat naar de oorspronkelijke succesformule. Het is immers niet ongebruikelijk dat programma’s, na een teleurstellende start, alsnog koerswijzigingen doorvoeren om het tij te keren.
De kracht van herkenning
Dat het oude format van De Reünie jarenlang succesvol was, lag volgens velen aan de herkenbaarheid. Het collectieve aspect van een schoolklas zorgt voor een breed spectrum aan emoties en verhalen. Kijkers herkenden hun eigen schooltijd, zagen zichzelf terug in de verhalen van oud-klasgenoten, en voelden mee met successen en tegenslagen.
Het nieuwe format doet daar afstand van, en dat lijkt een grote gok die niet uitbetaalt. Het programma wordt nu een-op-een vergeleken met andere praatprogramma’s waarin bekende Nederlanders hun verhaal doen, zoals De Geknipte Gast of Sterren op het Doek. In dat genre is de concurrentie moordend.
De reacties van kijkers: gemengde gevoelens
Op sociale media werd wisselend gereageerd op de eerste uitzending. Veel kijkers vonden het mooi om Arjan Ederveen in zo’n kwetsbare rol te zien. Zijn eerlijke, soms ontwijkende antwoorden werden als authentiek ervaren. Toch vonden velen het format te traag, te geforceerd en te weinig vernieuwend. “Het is niet slecht, maar het is niet meer De Reünie,” schreef iemand op X (voorheen Twitter). Anderen vroegen zich hardop af waarom het oude concept moest worden aangepast.
Ook de keuze om met Herman van der Zandt te werken, werd door sommigen bekritiseerd. Hoewel hij bekendstaat als een uitstekende interviewer, mist hij volgens critici het charisma dat eerdere presentatoren als Rob Kamphues of Patrick Lodiers wél wisten mee te brengen. “Hij is te ingetogen, te afstandelijk. Voor een programma dat draait om emotie heb je iemand nodig die daar meer kleur aan geeft,” aldus een kijker op Facebook.
Wat betekent dit voor Herman van der Zandt?
Voor Van der Zandt is dit project belangrijk. Het is zijn eerste grote televisieklus sinds zijn vertrek als NOS-presentator en zijn overstap naar KRO-NCRV. Een flop van dit formaat is dan ook geen goed nieuws voor zijn verdere tv-carrière, al is het nog te vroeg om harde conclusies te trekken.
Zijn reputatie als degelijke presentator is nog niet verdwenen, maar het risico bestaat dat hij door kijkers én de omroep nu sneller als ‘veilig maar kleurloos’ wordt gezien. Dat kan gevolgen hebben voor toekomstige projecten. Succesvolle programma’s vereisen tegenwoordig immers méér dan alleen vakmanschap; er moet ook sprake zijn van een klik met de kijker.
Kansen voor herstel?
Toch hoeft de situatie nog niet definitief te zijn. Er staan nog meerdere afleveringen gepland van De Reünie, en het programma kan zich met sterkere verhalen en bekendere gasten nog herpakken. Denk bijvoorbeeld aan afleveringen met BN’ers die een grote fanbase hebben of maatschappelijke thema’s die breed aanspreken. Maar dan moet er wel snel geschakeld worden, want bij blijvende lage kijkcijfers is het niet uitgesloten dat NPO de stekker vroegtijdig uit het project trekt.
Een mogelijke optie zou kunnen zijn om het klassieke klasformat te herintroduceren – al dan niet in combinatie met een centrale BN’er – zodat de balans tussen persoonlijke verhalen en herkenbaarheid wordt hersteld.
Conclusie
Wat bedoeld was als een frisse start voor De Reünie, is voorlopig uitgelopen op een pijnlijke mislukking. De kijkcijfers zijn onder de maat, de kritiek op het nieuwe format is stevig en de presentator weet vooralsnog geen sterke indruk achter te laten.
Toch biedt deze flop ook kansen: het programma leeft weer in het publieke debat, en dat is altijd een startpunt voor verbetering. De komende weken zullen bepalend zijn voor de toekomst van De Reünie. Keert men terug naar de kern van het oude succes, of probeert men koste wat kost het nieuwe pad vast te houden?
Eén ding is duidelijk: het Nederlandse publiek is kritisch, trouw aan wat werkt, en laat zich niet zomaar meeslepen door een ‘rebranding’. Een les die zowel de makers als Van der Zandt ter harte moeten nemen.

Actueel
Dit Kopen Zonder Kijken-stelletje gaat alsnog uit elkaar

Kopen Zonder Kijken: Leroy en Saskia zorgen voor ophef met opvallende dynamiek en onrealistische woonwens
Maandagavond was het weer tijd voor een nieuwe aflevering van het immens populaire Kopen Zonder Kijken. Het programma, waarin stellen hun complete huizenjacht uit handen geven aan makelaar Alex van Keulen, bouwkundige Bob Sikkes en stylist Roos Reedijk, levert week na week emotie, verbazing en vooral veel gespreksstof op. En dat was deze week niet anders.
In de tweede aflevering van dit seizoen draaide alles om Leroy en Saskia, een stel met een complexe geschiedenis en minstens zo uitdagende woonwensen. De twee zijn ouders van een jonge dochter, maar wonen al geruime tijd apart. Nu willen ze de stap zetten om samen opnieuw te beginnen. Of dat lukt? De kijker had er zo zijn twijfels bij.
Een relatie met een geschiedenis
Leroy en Saskia vormen op het eerste gezicht een doorsnee koppel. Ze zijn jong, energiek en hebben een dochtertje samen. Maar tijdens de aflevering wordt duidelijk dat hun relatie een roerige achtergrond kent. De twee zijn namelijk twee jaar uit elkaar geweest, voordat ze besloten opnieuw een poging te wagen.
Die breuk kwam niet zomaar. Volgens het stel boterde het simpelweg niet tussen hen. Toch bracht de komst van hun dochter hen weer nader tot elkaar. Saskia woonde lange tijd in een huurwoning in Almere, terwijl Leroy op zichzelf woonde in Amsterdam. Nu willen ze niet alleen hun gezin herenigen, maar ook letterlijk weer onder één dak gaan wonen.
Woonwens met een prijskaartje
Op papier klinkt hun plan als een logische stap: samenwonen, een stabiele thuissituatie creëren voor hun dochter en investeren in de toekomst. Maar de uitvoering blijkt lastig. Hun budget is vastgesteld op €350.000, waarmee ze hopen een ruime gezinswoning te kunnen kopen.
En dan komt het lastige deel: Leroy wil het liefst in Amsterdam wonen, of op z’n minst ergens in de Randstad. Hij voelt zich verbonden met de hoofdstad, waar hij is opgegroeid en zijn sociale leven heeft. Saskia lijkt daar iets flexibeler in, maar benadrukt dat de woning vooral veilig, kindvriendelijk en toekomstbestendig moet zijn.
Voor wie iets weet van de huidige woningmarkt is het meteen duidelijk: een eengezinswoning in Amsterdam met drie slaapkamers voor 350.000 euro is ronduit onrealistisch. En dat vinden de kijkers ook.
Kijkers reageren massaal: ‘Wat een illusie!’
De aflevering zorgde al vroeg voor flinke reuring op sociale media. Op platformen zoals X (voorheen Twitter) lieten kijkers zich niet onbetuigd over het uitgesproken wensenlijstje van Leroy en Saskia.
“350.000 euro voor een huis in Amsterdam? Zelfs een kelderbox krijg je daar niet voor,” schrijft een kijker.
“Deze mensen dromen echt te groot. Waarom kijken ze niet gewoon naar wat haalbaar is?” voegt een ander toe.
Sommigen reageren met humor, anderen met onbegrip. De consensus is duidelijk: de verwachting van het koppel staat mijlenver af van de realiteit van de woningmarkt anno 2025.
Lelystad: de enige optie binnen het budget
Na uitgebreid onderzoek en overleg weet makelaar Alex van Keulen uiteindelijk een woning in Lelystad op de kop te tikken. Gezien het budget is dit één van de weinige regio’s waar nog kansen liggen. De woning is ruim, kindvriendelijk, rustig gelegen én biedt genoeg mogelijkheden om er een echt gezinshuis van te maken.
Maar wanneer Leroy de woning te zien krijgt, is zijn reactie allesbehalve enthousiast. Hij zegt letterlijk: “Dit gaan wij niet halen samen, als het dit huis wordt.” Een uitspraak die voor veel verbazing zorgt, zeker omdat het lijkt alsof het huis het breekpunt vormt – of is er meer aan de hand?
‘Ze houden niet van elkaar’: kijkers twijfelen aan relatie
Wat bij veel kijkers vooral opvalt, is de gebrekkige chemie tussen Leroy en Saskia. Al vanaf de eerste beelden is de sfeer wat ongemakkelijk, en dat zet zich door tijdens bezichtigingen, gesprekken en overlegmomenten. Hun onderlinge communicatie oogt stroef, en de liefde lijkt ver te zoeken.
Op social media barst het dan ook van de speculaties over de toekomst van hun relatie:
“Ik voel tussen mijn tenen meer warmte dan tussen die twee,” grapt een kijker.
“Op de Noordpool is het nog gezelliger,” aldus een ander.
“Ze wonen straks samen in Lelystad, maar ze slapen over drie maanden weer apart.”
Hoewel deze uitspraken uiteraard met een knipoog worden gedaan, geven ze wel de heersende sfeer weer bij het publiek: veel mensen zien deze relatie niet slagen, ongeacht het huis waarin ze terechtkomen.
Bob en Roos aan het werk: een liefdevol thuis creëren
Ondanks de kritische houding van Leroy gaan Bob Sikkes en Roos Reedijk onverminderd enthousiast aan de slag. Bob richt zich op de technische staat van de woning, die grotendeels in orde blijkt. Roos buigt zich over de inrichting, met als doel een warm en huiselijk gevoel te creëren waarin zowel Leroy als Saskia zich kunnen vinden.
Het eindresultaat is, zoals altijd in Kopen Zonder Kijken, indrukwekkend. De woning wordt volledig naar hun smaak ingericht, met voldoende ruimte voor hun dochter én persoonlijke accenten die zowel Leroy als Saskia aanspreken.
Slotmoment: verzoening of voorteken?
Tijdens het eindgesprek met Martijn Krabbé wordt het stel geconfronteerd met de keuzes die voor hen zijn gemaakt. De spanning is voelbaar, vooral bij Leroy, die zijn twijfels moeilijk kan verbergen. Toch lijkt er een moment van toenadering te ontstaan wanneer ze de woning betreden. Ze zijn zichtbaar onder de indruk van de transformatie en noemen het huis “sfeervol en praktisch”.
Maar de kijker blijft achter met vragen. Zijn deze twee mensen écht klaar voor een leven samen? Of is de gezamenlijke woning vooral een tijdelijke poging om als gezin te functioneren?
Conclusie: een aflevering die emoties oproept
Aflevering twee van Kopen Zonder Kijken heeft opnieuw laten zien waarom het programma zo geliefd is. Het gaat niet alleen over bakstenen en keukens, maar vooral over mensen, relaties en keuzes in het leven. Leroy en Saskia brachten een complexe dynamiek mee, die voor veel herkenbaarheid én discussie zorgde.
Deze mensen blijven no way bij elkaar, zonde van de moeite om een huis te vinden #kopenzonderkijken
— Femke (@FemkeDopper) March 31, 2025
Hun woning is prachtig geworden, dat staat vast. Maar of dit ook de juiste basis is voor een liefdevolle toekomst? Dat zal de tijd moeten uitwijzen. Voor nu levert hun verhaal in elk geval genoeg gespreksstof op voor de koffietafel, sociale media én misschien ook een extra aflevering: “Hoe gaat het nu met Leroy en Saskia?”
📺 Kopen Zonder Kijken is elke maandagavond om 20.30 uur te zien op RTL 4. Afleveringen vooruitkijken kan via Videoland.