Actueel
Evert Santegoeds plaatst intieme beelden van Alexia en haar vermeende vriend

Evert Santegoeds deelt alsnog beelden van prinses Alexia met Antoon: mediacode onder druk
Wat begon als een gerucht in de
showbizzmedia, groeide deze week uit tot een breed besproken
onderwerp: Evert
Santegoeds bevestigde in Shownieuws dat
hij beelden van
prinses Alexia samen met zanger Antoon in handen
heeft.
Waar hij vorige week nog aarzelde om het materiaal te publiceren
vanwege de mediacode
rond het Koninklijk Huis, besloot hij nu de foto’s toch te
delen.
Twijfel bij Santegoeds: mediacode als obstakel
Santegoeds vertelt in Shownieuws dat het nieuws veel ophef veroorzaakte.
“Brengen we de foto’s of niet? Je hebt natuurlijk die mediacode en dat is link. Ik heb vaak genoeg voor de rechter gestaan om te weten wat de consequenties zijn,” aldus de hoofdredacteur van Privé.
De discussie draaide om de
vraag of publicatie van de beelden de privacy van prinses Alexia
zou schenden.
Toch vond Santegoeds dat de bijzondere situatie het publiceren
rechtvaardigde:
“Aan de andere kant is dit zo opzienbarend. Er is veel belangstelling voor Alexia en Antoon, en dat maakt het nieuwswaardig.”
Volgens hem speelde de bekendheid van Antoon ook mee.
“Ik ben door zoveel radiostations gebeld hierover. Dan heeft de mediacode soms zijn uitzonderingen,” zegt Santegoeds.
Wat is de mediacode?
De mediacode is een afspraak
tussen de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) en de
Nederlandse media.
Het doel is de privacy van leden van het Koninklijk Huis te
beschermen door alleen foto’s van officiële en publieke optredens
te publiceren.
Belangrijk detail: de
mediacode is niet
juridisch bindend.
Als een medium besluit om toch materiaal te publiceren dat buiten
de officiële momenten is gemaakt, kan een rechter beoordelen of
het ‘bijdraagt aan
het publieke debat’ en daarom is toegestaan.
Een bekend voorbeeld is
het coronabeeld van
koning Willem-Alexander, waarop hij geen anderhalve meter
afstand hield.
Dat beeld werd toegestaan omdat het relevant was voor het publieke
debat over naleving van de coronaregels.
De beelden van Prinsjesdag
De nieuwe beelden van Alexia
en Antoon zijn gemaakt tijdens Prinsjesdag.
Volgens Santegoeds zat prinses Alexia toen op een terras bij Paleis
Noordeinde, samen met een vriendin.
“Op een gegeven moment kwam er een blauwe Range Rover het plein op. Mensen dachten dat het de beveiliging was die haar kwam ophalen,” vertelt hij.
“Maar het bleek niemand minder dan Antoon, de zanger en rapper die al drie keer de Ziggo Dome heeft uitverkocht.”
De foto’s laten zien dat
Alexia en Antoon kort contact hadden bij het terras.
Volgens Santegoeds verklaart juist dit onverwachte moment de brede
interesse in het verhaal.
Eerdere geruchten over Alexia en Antoon
De beelden sluiten aan bij
eerdere berichten over mogelijke ontmoetingen tussen de prinses en
de zanger.
Royaltykenner Jeroen
Snel vertelde vorige week in RTL Boulevard dat het duo
ook in Amsterdam
samen in een restaurant werd gezien.
“Of het romantisch was, weet ik niet, maar ze zaten wel met z’n tweetjes te eten,” aldus Snel.
Deze eerdere waarneming voedde al de speculaties op sociale media over een mogelijke vriendschap of meer tussen de twee.
Privacy versus nieuwswaarde
De kwestie rond de publicatie
toont de spanningslijn tussen privacy en
nieuwswaarde.
Aan de ene kant geldt de mediacode als richtlijn om het privéleven
van koninklijke familieleden te beschermen; aan de andere kant
kunnen media besluiten dat een situatie nieuwswaardig genoeg is om
toch te publiceren.
Door de keuze van Santegoeds
is het debat over de grenzen van de mediacode opnieuw
opgelaaid.
Critici vinden dat de pers zich terughoudend moet opstellen,
terwijl anderen het logisch vinden dat beelden met
een bekende artiest
en een prinses nieuwswaardig worden geacht.
Geen officiële reactie van het Koninklijk Huis
Tot nu toe heeft
de Rijksvoorlichtingsdienst geen inhoudelijke
reactie gegeven op het besluit van Santegoeds om de beelden te
publiceren.
Ook Alexia en Antoon zelf hebben niet publiekelijk gereageerd.
Belangrijkste punten samengevat
-
Evert Santegoeds had foto’s van prinses Alexia en zanger Antoon tijdens Prinsjesdag.
-
Aanvankelijk hield hij de beelden achter vanwege de mediacode, maar besloot ze alsnog te publiceren.
-
De mediacode is een vrijwillige afspraak tussen de RVD en media om het privéleven van royals te beschermen.
-
Santegoeds zegt dat de grote publieke belangstelling en de bekendheid van Antoon de publicatie rechtvaardigen.
-
Eerdere waarnemingen in Amsterdam hadden al geleid tot geruchten over een mogelijke vriendschap.
-
Het Koninklijk Huis heeft nog niet gereageerd op het delen van de foto’s.

Actueel
Mijn vader was een beroemde advocaat en mocht mijn man Bradd niet …

Op 37-jarige leeftijd heeft Sarah al meer levenslessen geleerd dan de meeste mensen. Na het 0verlijden van haar moeder, nam haar vader, een gerenommeerd advocaat met een aanzienlijk vermogen, de rol van beide ouders op zich.
Hij was niet alleen een advocaat, maar ook een meester in de rechtszaal, bekend om zijn scherpzinnigheid en het vermogen om complexe juridische uitdagingen aan te gaan.
Hij koos ervoor om Sarah op te voeden met de waarden van bescheidenheid en hard werken, in plaats van haar te overladen met rijkdom. De lessen die hij onderwees waren gericht op zelfredzaamheid en ethiek, die hij essentieel vond voor succes.
Sarah’s opvoeding was verre van een typische rijke jeugd. Haar vader, diep betrokken bij zijn werk en vaak een ‘genie’ genoemd, stelde hoge eisen aan haar.
Toen het tijd was voor haar toelatingsexamens, weigerde hij elke vorm van hulp, vastberaden dat Sarah haar eigen capaciteiten zou ontwikkelen.
Dit strekte zich uit tot haar professionele leven; ondanks haar academische prestaties bood hij haar geen positie binnen zijn advocatenkantoor.
Hij geloofde dat succes bereikt moest worden door onafhankelijke inspanningen, een les die Sarah door ervaring leerde.
Tijdens haar studie ontmoette ze Bradd, een medestudent die een grote rol in haar leven speelde. Haar vader was echter sceptisch over hem, hem ziende als een opportunist.
Deze perceptie werd bevestigd toen Bradd, kort na het 0verlijden van haar vader, begon te informeren naar haar erfenis, in plaats van steun te bieden.
Het was een schok voor Sarah om te ontdekken dat ze uit het testament van haar vader was weggelaten. Toen Bradd dit ontdekte, reageerde hij met een vraag naar scheiding.
Maar Sarah was voorbereid op een laatste openbaring: een clausule in het testament stelde dat Bradd recht had op de helft van de erfenis als hij vijf jaar met haar getrouwd bleef. Zo niet, dan zou alles naar Sarah gaan. Dit onthulde Bradd’s ware aard.
Reflecterend op deze gebeurtenissen, voelt Sarah gerechtigdheid en voldoening. De vooruitziende planning van haar vader had zijn wens vervuld: gerechtigheid verzekeren en zijn dochter beschermen.
Zijn nalatenschap was niet alleen zijn fortuin, maar ook de wijsheid en maatregelen om zijn dochter te beschermen.