Connect with us

Actueel

Eric Clapton’s tragische laatste belofte aan zijn zoon, die stierf na een val van 53 verdiepingen

Avatar foto

Published

on

Eric Clapton en het verlies dat hem voor altijd tekende: het verhaal achter ‘Tears in Heaven’

Eric Clapton, een naam die synoniem staat voor gitaarvirtuositeit en muzikale legenden, draagt achter zijn roem een aangrijpend en menselijk verhaal met zich mee. Hoewel veel mensen weten dat de inmiddels 79-jarige artiest zijn jonge zoontje verloor bij een tragisch 0ngeval, kennen slechts weinigen de diepere details — waaronder een belofte aan zijn zoon die hij nooit kon waarmaken.

Het n00dlot sloeg toe op 20 maart 1991, een dag die Claptons leven voor altijd zou veranderen. Zijn vierjarige zoon Conor bevond zich op dat moment met zijn moeder, de Italiaanse actrice Lory Del Santo, in een appartement in Manhattan, New York. Terwijl hij vrolijk in huis rondliep, gleed hij plotseling uit een openstaand raam op de 53e verdieping. Het raam was pas schoongemaakt door het huishoudelijk personeel en stond per ongeluk nog open. In een fractie van een seconde voltrok zich het ondenkbare.

De verwarring en het verdriet waren onbeschrijfelijk. “Ik hoorde het faxapparaat en liep eerst daarnaartoe,” vertelde Lory later in een interview. “Als ik meteen naar Conor was gelopen, was het misschien anders gelopen. Maar ik was een paar tellen te laat.” Het is een gedachte die haar tot op de dag van vandaag bezighoudt. Eric was op dat moment onderweg naar het appartement om zijn zoon op te halen voor een uitje. Hij had Conor beloofd om samen naar de dierentuin te gaan.

Een dag eerder hadden ze voor het eerst een hele dag samen doorgebracht, iets waar Clapton lang naar had uitgekeken. Hij nam zijn zoon mee naar het circus op Long Island — een middag vol zaagselgeur, clowns en kindergelach. Die dag gaf hem een nieuw besef van vaderschap. Hij wilde er vanaf dat moment echt zijn voor zijn zoon, zich meer verbinden, vaker samen zijn. Clapton sprak zelfs uit dat hij wilde dat Conor en Lory naar Londen zouden verhuizen, zodat hij een actiever deel van Conors leven kon zijn.

Maar die toekomst werd hem ontnomen, nog voordat hij goed en wel begonnen was.

Toen Clapton het verschrikkelijke nieuws hoorde, wist hij niet wat te zeggen. “Hij bevroor,” herinnert Lory zich. “Het was alsof hij volledig verstijfde. Alsof alle woorden waren verdwenen. Het voelde zo onwerkelijk.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Michelle (@m1m1_official)

Hoewel de relatie tussen Clapton en Lory al eerder was beëindigd, bracht de gebeurtenis hen kortstondig weer samen. Clapton begeleidde het lichaam van Conor terug naar Engeland, naar het dorpje Ripley in Surrey waar hij zelf was opgegroeid. Daar, in het hart van zijn jeugd, werd Conor begraven — een plek waar zijn vader in stilte afscheid kon nemen.

De dagen na de plechtigheid waren zwaar. Clapton trok zich terug uit het publieke leven en zocht troost in afzondering. Hij huurde een klein huisje op het Caribische eiland Antigua, ver weg van de wereld en de verwachtingen. Daar bracht hij bijna een jaar door, in stilte, met slechts een gitaar als gezelschap. De muziek werd zijn uitlaatklep, zijn manier om met de pijn om te gaan. Hij speelde, schreef, herschreef, en probeerde zichzelf stukje bij beetje terug te vinden.

“Die gitaar was mijn houvast,” vertelde Clapton later in een interview. “Ik d00dde muggen en speelde akkoorden. Dat was mijn leven in die tijd.” Uit die diepe emotionele laagte kwam uiteindelijk het nummer ‘Tears in Heaven’ voort — een ode aan zijn zoon, geboren uit verlies, liefde en een diep verlangen om herinneringen levend te houden.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Adrian Reyes (@beaniegee94)

Samen met songwriter Will Jennings schreef Clapton het lied, dat aanvankelijk bedoeld was voor de soundtrack van een film. Maar het groeide uit tot veel meer dan dat. Het werd een muzikaal monument voor Conor, een manier om zijn aanwezigheid te voelen en zijn geest te laten voortleven. De emotionele impact van het nummer werd wereldwijd gevoeld. Het raakte miljoenen mensen die zelf met verlies te maken hadden gehad.

Temidden van zijn verdriet kreeg Clapton kort na het 0ngeluk nog een onverwachte confrontatie met het verleden. Een briefje dat Conor net voor de fatale dag had geschreven, werd pas ná zijn 0verlijden bezorgd. Het was het eerste briefje dat Conor ooit aan zijn vader had geschreven — met een paar woorden die hij had leren schrijven met hulp van zijn moeder.

“De baby had net wat woordjes geleerd,” herinnert Lory zich. “‘Mama, ik wil papa een brief schrijven,’ zei hij. ‘Wat zal ik schrijven?’ Ik zei: ‘Zeg maar dat je van hem houdt.’ Dat deed hij. En we hebben de brief gepost.”

Toen Clapton het briefje ontving, kort na de begrafenis, brak er iets in hem. Het was een stil bewijs van de liefde tussen vader en zoon, een tastbare herinnering aan wat had kunnen zijn.

Clapton besloot uiteindelijk om terug te keren naar het podium, en deed dat met een nieuwe kijk op zijn vak en op het leven. Muziek bleef zijn taal, zijn manier om te helen en contact te maken. Maar hij was veranderd. Zijn optredens waren doordrenkt van gevoel, zijn woorden bedachtzamer, zijn blik iets stiller.

Het verhaal van Eric Clapton en zijn zoon Conor is een herinnering aan de kwetsbaarheid van het leven. Het laat zien hoe zelfs de beroemdste en succesvolste mensen ter wereld worden geconfronteerd met diepe emoties en persoonlijke beproevingen. Het benadrukt ook de kracht van kunst om pijn te verwoorden en herinneringen levend te houden.

Tot op de dag van vandaag is ‘Tears in Heaven’ een van Claptons meest dierbare nummers. Niet vanwege de muzikale perfectie, maar vanwege de emotie die erin besloten ligt. Het is een lied dat niet alleen een verhaal vertelt, maar ook troost biedt aan wie luistert. Clapton zelf zegt dat hij het nummer jarenlang niet kon zingen zonder tranen.

Vandaag kijkt de wereld nog steeds vol bewondering naar Eric Clapton — niet alleen als gitarist, maar als mens. Iemand die zijn pijn omzette in iets moois, iets blijvends. Een vader die zijn zoon blijft eren, met muziek als verbindende kracht.

Actueel

Martijn Krabbé krijgt verdrietig bericht te horen over zijn overlijden

Avatar foto

Published

on

Martijn Krabbé ontvangt Media Oeuvre Award: “Ik ben er nog niet aan toe om afscheid te nemen van het leven”

Het was een ontroerend moment tijdens de uitreiking van de Media Oeuvre Award 2025: Martijn Krabbé, een vertrouwd gezicht op de Nederlandse televisie, nam de prestigieuze prijs zelf in ontvangst. In zijn dankwoord sprak de presentator niet alleen over zijn carrière, maar ook over zijn gezondheid. Ondanks de diagnose die hem recentelijk trof, blijft Krabbé vastberaden in zijn houding: “Ik ben nog niet toe aan d00dgaan.”

Een leven vol televisie en verhalen

Voor veel kijkers is Martijn Krabbé (56) al decennialang een vertrouwde stem en een bekend gezicht. Van muziekprogramma’s en grote liveshows tot human interest en reality: hij wist als geen ander gevoel, entertainment en menselijkheid met elkaar te verbinden. De Media Oeuvre Award 2025 is dan ook een erkenning voor een carrière die diepe indruk heeft gemaakt.

“Namens mij en mijn hele familie: enorm bedankt voor deze prijs,” zei Martijn zichtbaar geroerd bij RTL Boulevard. “Ik voel me ongelooflijk vereerd.”

Toch voelde het ontvangen van de award ook een beetje dubbel. “Als je terugblikt op je carrière, betekent het vaak dat er een einde in zicht is,” vertelt hij eerlijk. “Maar dat gevoel heb ik totaal niet. Ik doe nog steeds voice-overs en geniet daar intens van. Voor mijn gevoel ben ik nog volop bezig. Misschien is dat niet zo, maar in mijn hoofd wél.”

Gezondheidssituatie: “Ik reken erop dat ik nog tijd heb”

Martijn Krabbé is ongeneeslijk z!ek, maar kiest ervoor om met nuchterheid en kracht naar zijn situatie te kijken. In het interview legt hij uit hoe hij omgaat met de gedachte aan het levenseinde. “Met d00dgaan is het zo: iedereen schijnt het te kunnen,” zegt hij met een mengeling van humor en ernst. “Het is niet zo moeilijk. Maar ik ben er nog niet aan toe. Ik reken er zelfs op dat ik daar nog niet aan toe ben.”

De presentator vertelt dat hij zich momenteel ‘prima’ voelt. “Er zijn goede en slechte dagen, maar op dit moment heb ik gelukkig weinig klachten. En zolang dat zo is, wil ik mijn leven blijven invullen met dingen waar ik blij van word.”

Televisie is meer dan een baan

Hoewel Martijn door zijn gezondheid een stap terug heeft moeten doen op het scherm, betekent dat niet dat hij volledig is gestopt. “Ik blijf doen wat ik kan en wat goed voelt. Mijn stem inzetten voor programma’s bijvoorbeeld, of meedenken achter de schermen. Televisie zit in mijn bloed. Het is nooit alleen maar werk geweest – het is een deel van wie ik ben.”

De Media Oeuvre Award voelt voor hem dan ook niet als een eindpunt, maar eerder als een mijlpaal. “Het is een moment om stil te staan bij alles wat ik heb mogen doen, maar vooral ook bij de mensen met wie ik dat heb gedaan. Van regisseurs en redacteuren tot kandidaten en kijkers: dit is een eer die ik met hen deel.”

Verbondenheid met Freek van Suzan & Freek

Tijdens het gesprek met RTL Boulevard toonde Martijn Krabbé zich ook geraakt door het recente nieuws rondom Freek Rikkerink van het muzikale duo Suzan & Freek. Rikkerink kreeg enkele weken geleden te horen dat hij ongeneeslijk z!ek is, net op het moment dat hij en Suzan hun eerste kindje verwachten.

“Ze krijgen een kind, verdorie,” zegt Martijn oprecht aangedaan. “En dan moet hij zich ook nog door zo’n diagnose heen vechten. Ik heb daar enorm veel bewondering voor.”

Volgens Krabbé is het bewonderenswaardig dat het duo ervoor kiest om tóch op te blijven treden. “Dat is volgens mij precies wat je moet doen. Niet stilzitten en wachten, maar het leven blijven omarmen. Blijven doen waar je hart ligt.”

Leven in het moment

Dat is ook het motto waar Martijn zelf kracht uit haalt. Hij wil niet dat zijn diagnose zijn leven definieert. “Ik wil niet in een hoekje gaan zitten en wachten tot het slechter wordt. Zolang ik kan, wil ik leven – echt leven.”

Zijn dankbaarheid voor het heden is tastbaar. “Elke dag zonder pijn, elke lach van mijn kinderen, elke wandeling, elk moment op het podium of in de studio: het telt allemaal dubbel.”

Toch erkent hij ook de kwetsbaarheid die met z!ekte gepaard gaat. “Er zijn momenten waarop het allemaal even binnenkomt. Waarop je stilvalt en voelt hoe kostbaar alles is. Maar zelfs dat is niet alleen verdrietig. Het is ook waardevol.”

Een boodschap van hoop en menselijkheid

Wat Martijn Krabbé uitstraalt, is meer dan alleen veerkracht. Het is een boodschap aan iedereen die te maken krijgt met onzekerheid, z!ekte of verlies: blijf doen wat je liefhebt. Blijf verbinden, blijf spreken, blijf creëren.

Zijn woorden raken veel mensen. Op sociale media wordt zijn optreden bij de uitreiking van de Media Oeuvre Award massaal gedeeld. Fans prijzen zijn moed en zijn oprechte manier van spreken. Collega’s noemen hem een voorbeeld, zowel professioneel als persoonlijk.

Familie als fundament

Martijn benadrukt meerdere keren dat zijn familie een belangrijke rol speelt in deze fase van zijn leven. “Zonder hen stond ik hier niet. Letterlijk en figuurlijk. Mijn kinderen, mijn partner, mijn familie en vrienden: ze dragen me op momenten dat ik het zelf moeilijk heb.”

De award is voor hem dan ook niet alleen een erkenning van zijn werk, maar ook van alles wat daarachter schuilgaat. “Dit is ook voor hen. Zij hebben mij altijd gesteund, ook toen ik soms twijfelde aan mezelf. Dat vergeet je nooit.”

De toekomst blijft open

Hoewel zijn gezondheidssituatie onvoorspelbaar is, blijft Martijn Krabbé hoopvol. Hij spreekt niet over afscheid, maar over blijven bijdragen. “Zolang ik de kracht heb, wil ik blijven meedoen. Als stem, als coach, als mens. Ik heb nog iets te geven.”

En dat hij nog veel te geven heeft, is duidelijk. Zijn ervaring, zijn stem, zijn warmte en zijn vermogen om verhalen te vertellen maken hem tot een van de meest geliefde televisiepersoonlijkheden van Nederland. De Media Oeuvre Award is een erkenning, maar zeker geen afscheid.


Slotwoord: Een inspirerende winnaar

De uitreiking van de Media Oeuvre Award 2025 aan Martijn Krabbé is meer dan een eerbetoon aan een imposante carrière. Het is ook een ode aan zijn menselijkheid, zijn kracht en zijn vermogen om – zelfs in moeilijke tijden – licht te brengen in de levens van anderen.

Met zijn openhartigheid over zijn gezondheid en zijn onverminderde betrokkenheid bij zijn vak, toont Martijn wat het betekent om het leven met beide handen vast te houden. Hij is een presentator, een vader, een vriend – maar bovenal een mens die laat zien dat kwetsbaarheid ook kracht kan zijn.

En zoals hij zelf zegt: “Ik ben nog niet toe aan d00dgaan.” Dat is geen afscheid, maar een belofte. Een belofte aan het leven.

Continue Reading