Connect with us

Actueel

Christiaan Bauer weigert samenwerking met vader Frans! 🤔

Avatar foto

Published

on

Christiaan Bauer, zoon van volkszanger Frans Bauer, timmert stevig aan de weg in de Nederlandse muziekwereld. Ondanks dat hij is opgegroeid in een muzikaal gezin, kiest hij ervoor om zijn eigen pad te bewandelen. In plaats van in de voetsporen van zijn vader te treden, ontwikkelt hij zijn eigen stijl en identiteit als artiest. Hierbij krijgt hij waardevolle begeleiding van niemand minder dan Jan Smit, die hem ondersteunt bij zijn opmars binnen de industrie.

 

De samenwerking tussen Christiaan en Jan Smit is geen toevallige zet, maar een weloverwogen keuze. Jan heeft in zijn eigen carrière bewezen hoe belangrijk het is om als artiest zelfstandig te groeien, en die kennis geeft hij nu door aan Christiaan. In een interview met De Telegraaf deelt Christiaan openhartig hoe deze samenwerking tot stand is gekomen, welke impact Jan heeft op zijn muzikale ontwikkeling en hoe zijn vader, Frans Bauer, deze beslissing ondersteunt.


Van muziekles tot professionele artiest

Christiaan Bauer kreeg al op jonge leeftijd te maken met muziek. Op vierjarige leeftijd begon hij met muziekles, onder leiding van dezelfde docent die ook zijn vader begeleidde. ‘Muziek is altijd een groot deel van mijn leven geweest,’ vertelt Christiaan. ‘Ik begon met piano en drums, maar al snel ontdekte ik dat zingen mijn ware passie was. Rond mijn zesde stond ik al op het podium.’

Wat begon als een hobby groeide uit tot een serieuze ambitie. Inmiddels heeft hij zijn tweede single uitgebracht en trekt hij steeds meer aandacht in de muziekindustrie. Hoewel de vergelijking met zijn vader onvermijdelijk is, benadrukt Christiaan dat hij zijn eigen geluid wil ontwikkelen. ‘Mijn vader is een icoon in Nederlandstalige muziek, en dat respecteer ik enorm. Maar ik wil mezelf bewijzen op mijn eigen manier. Dat betekent dat ik mijn eigen sound en stijl moet vinden zonder constant in de schaduw van mijn vader te staan.’


Jan Smit als mentor

Een cruciale factor in de muzikale reis van Christiaan is de rol van Jan Smit. De Volendamse zanger is niet alleen een succesvolle artiest, maar ook een ervaren mentor die weet hoe het is om op jonge leeftijd in de schijnwerpers te staan. Christiaan staat inmiddels onder contract bij het platenlabel van Jan en beschouwt hem als een belangrijke begeleider in zijn carrière. ‘Jan en ik hebben een heel goede band,’ legt hij uit. ‘We bellen en appen elkaar elke dag. Hij geeft me niet alleen advies over mijn muziek, maar ook over hoe ik mezelf als artiest moet profileren.’

Voor Frans Bauer is het een geruststelling dat zijn zoon samenwerkt met iemand die zoveel ervaring heeft in de industrie. ‘Mijn vader weet dat ik bij Jan in goede handen ben. Dat geeft hem rust. Hij kijkt als een trotse vader toe en ondersteunt me waar nodig, maar hij laat me ook mijn eigen fouten maken en daarvan leren.’


Geen duet met vader Frans

Fans van de Bauer-familie hoopten wellicht op een muzikaal duet tussen vader en zoon, maar daar lijkt voorlopig geen sprake van te zijn. Hoewel ze eerder samen optraden in Ahoy, heeft Christiaan andere prioriteiten. ‘Ik wil me eerst volledig focussen op mijn eigen carrière en mij als solo-artiest ontwikkelen. Dat betekent dat ik niet meteen een duet met mijn vader ga opnemen,’ zegt hij. ‘Misschien in de toekomst, maar voorlopig richt ik me volledig op mijn eigen werk.’

Frans Bauer begrijpt deze keuze en ondersteunt de ambitie van zijn zoon. ‘Ik ben ontzettend trots op wat hij nu al bereikt heeft. Hij werkt hard en zet zich volledig in. Als het moment daar is en het voelt goed, komt er misschien ooit een samenwerking. Maar dat moet op een natuurlijke manier ontstaan.’


Een eigen stijl en identiteit

Christiaan wil niet simpelweg in het verlengde van zijn vader staan, maar een eigen artistieke koers varen. Zijn muziek is duidelijk geïnspireerd door de Nederlandstalige pop, maar hij voegt er zijn eigen moderne draai aan toe. ‘Ik ben opgegroeid met het repertoire van mijn vader, maar ik luister ook naar andere muziekgenres. Ik wil elementen uit verschillende stijlen samenbrengen en mijn eigen geluid creëren,’ legt hij uit.

Zijn laatste single laat horen dat hij een frisse wind brengt in het Nederlandstalige muzieklandschap. ‘Ik wil liedjes maken die mensen raken, die verhalen vertellen en emoties oproepen. Dat is waar muziek voor mij om draait.’


De invloed van zijn familie

Hoewel Christiaan zijn eigen weg wil volgen, blijft de invloed van zijn familie groot. Hij groeit op in een omgeving waarin muziek altijd centraal heeft gestaan. Zijn moeder, Mariska Bauer, is net als Frans een steunpilaar voor zijn carrière. ‘Mijn moeder is ontzettend betrokken en luistert altijd kritisch mee. Ze geeft eerlijke feedback en helpt me om mijn muziek verder te verbeteren.’

Ook zijn broers en andere familieleden steunen hem in zijn muzikale reis. ‘Het mooie aan onze familie is dat we elkaar altijd aanmoedigen om onze dromen na te jagen. Mijn broers hebben allemaal hun eigen interesses, maar ze steunen mij in wat ik doe. Dat betekent veel voor me.’


De toekomst van Christiaan Bauer

Met een mentor als Jan Smit en een vader als Frans Bauer heeft Christiaan een solide basis om zijn carrière voort te zetten. Zijn plannen voor de toekomst zijn duidelijk: ‘Ik wil blijven groeien als artiest, nieuwe muziek maken en uiteindelijk mijn eigen stempel drukken op de Nederlandse muziekscene.’

Voorlopig werkt hij aan nieuwe nummers en kijkt hij uit naar meer optredens. ‘Ik wil het podium op en mensen raken met mijn muziek. Dat is wat ik het allerliefste doe.’

Ondanks zijn ambitie blijft Christiaan bescheiden en realistisch. ‘Succes komt niet vanzelf. Ik ben bereid om hard te werken en te leren van de mensen om me heen. En bovenal wil ik trouw blijven aan mezelf en mijn eigen muziek.’

Met de steun van zijn familie, de begeleiding van Jan Smit en zijn eigen doorzettingsvermogen, lijkt de toekomst er rooskleurig uit te zien voor Christiaan Bauer. Wie weet zien we hem over een paar jaar net zo succesvol als zijn vader, maar dan op zijn eigen manier.

Actueel

Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Avatar foto

Published

on

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”

Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.


Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk

Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.

In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.


Waarom Enschede ingrijpt

De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”

Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.


Een scooter vermomd als fiets

“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”

Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”


Wanneer gaat het fatbikeverbod in?

Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.

De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.


Wethouder: “Geen makkelijke opgave”

Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”

Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”


Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd

Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.

“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”


Enschede als voorbeeld voor andere steden?

Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.

Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.


Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?

Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.

Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.


Wat zegt de landelijke politiek?

Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?

Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.

Bekijk de video hieronder:


Conclusie: een duidelijke koerswijziging

Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.

Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.

Continue Reading