Connect with us

Actueel

Christiaan Bauer weigert samenwerking met vader Frans! 🤔

Avatar foto

Published

on

Christiaan Bauer, zoon van volkszanger Frans Bauer, timmert stevig aan de weg in de Nederlandse muziekwereld. Ondanks dat hij is opgegroeid in een muzikaal gezin, kiest hij ervoor om zijn eigen pad te bewandelen. In plaats van in de voetsporen van zijn vader te treden, ontwikkelt hij zijn eigen stijl en identiteit als artiest. Hierbij krijgt hij waardevolle begeleiding van niemand minder dan Jan Smit, die hem ondersteunt bij zijn opmars binnen de industrie.

 

De samenwerking tussen Christiaan en Jan Smit is geen toevallige zet, maar een weloverwogen keuze. Jan heeft in zijn eigen carrière bewezen hoe belangrijk het is om als artiest zelfstandig te groeien, en die kennis geeft hij nu door aan Christiaan. In een interview met De Telegraaf deelt Christiaan openhartig hoe deze samenwerking tot stand is gekomen, welke impact Jan heeft op zijn muzikale ontwikkeling en hoe zijn vader, Frans Bauer, deze beslissing ondersteunt.


Van muziekles tot professionele artiest

Christiaan Bauer kreeg al op jonge leeftijd te maken met muziek. Op vierjarige leeftijd begon hij met muziekles, onder leiding van dezelfde docent die ook zijn vader begeleidde. ‘Muziek is altijd een groot deel van mijn leven geweest,’ vertelt Christiaan. ‘Ik begon met piano en drums, maar al snel ontdekte ik dat zingen mijn ware passie was. Rond mijn zesde stond ik al op het podium.’

Wat begon als een hobby groeide uit tot een serieuze ambitie. Inmiddels heeft hij zijn tweede single uitgebracht en trekt hij steeds meer aandacht in de muziekindustrie. Hoewel de vergelijking met zijn vader onvermijdelijk is, benadrukt Christiaan dat hij zijn eigen geluid wil ontwikkelen. ‘Mijn vader is een icoon in Nederlandstalige muziek, en dat respecteer ik enorm. Maar ik wil mezelf bewijzen op mijn eigen manier. Dat betekent dat ik mijn eigen sound en stijl moet vinden zonder constant in de schaduw van mijn vader te staan.’


Jan Smit als mentor

Een cruciale factor in de muzikale reis van Christiaan is de rol van Jan Smit. De Volendamse zanger is niet alleen een succesvolle artiest, maar ook een ervaren mentor die weet hoe het is om op jonge leeftijd in de schijnwerpers te staan. Christiaan staat inmiddels onder contract bij het platenlabel van Jan en beschouwt hem als een belangrijke begeleider in zijn carrière. ‘Jan en ik hebben een heel goede band,’ legt hij uit. ‘We bellen en appen elkaar elke dag. Hij geeft me niet alleen advies over mijn muziek, maar ook over hoe ik mezelf als artiest moet profileren.’

Voor Frans Bauer is het een geruststelling dat zijn zoon samenwerkt met iemand die zoveel ervaring heeft in de industrie. ‘Mijn vader weet dat ik bij Jan in goede handen ben. Dat geeft hem rust. Hij kijkt als een trotse vader toe en ondersteunt me waar nodig, maar hij laat me ook mijn eigen fouten maken en daarvan leren.’


Geen duet met vader Frans

Fans van de Bauer-familie hoopten wellicht op een muzikaal duet tussen vader en zoon, maar daar lijkt voorlopig geen sprake van te zijn. Hoewel ze eerder samen optraden in Ahoy, heeft Christiaan andere prioriteiten. ‘Ik wil me eerst volledig focussen op mijn eigen carrière en mij als solo-artiest ontwikkelen. Dat betekent dat ik niet meteen een duet met mijn vader ga opnemen,’ zegt hij. ‘Misschien in de toekomst, maar voorlopig richt ik me volledig op mijn eigen werk.’

Frans Bauer begrijpt deze keuze en ondersteunt de ambitie van zijn zoon. ‘Ik ben ontzettend trots op wat hij nu al bereikt heeft. Hij werkt hard en zet zich volledig in. Als het moment daar is en het voelt goed, komt er misschien ooit een samenwerking. Maar dat moet op een natuurlijke manier ontstaan.’


Een eigen stijl en identiteit

Christiaan wil niet simpelweg in het verlengde van zijn vader staan, maar een eigen artistieke koers varen. Zijn muziek is duidelijk geïnspireerd door de Nederlandstalige pop, maar hij voegt er zijn eigen moderne draai aan toe. ‘Ik ben opgegroeid met het repertoire van mijn vader, maar ik luister ook naar andere muziekgenres. Ik wil elementen uit verschillende stijlen samenbrengen en mijn eigen geluid creëren,’ legt hij uit.

Zijn laatste single laat horen dat hij een frisse wind brengt in het Nederlandstalige muzieklandschap. ‘Ik wil liedjes maken die mensen raken, die verhalen vertellen en emoties oproepen. Dat is waar muziek voor mij om draait.’


De invloed van zijn familie

Hoewel Christiaan zijn eigen weg wil volgen, blijft de invloed van zijn familie groot. Hij groeit op in een omgeving waarin muziek altijd centraal heeft gestaan. Zijn moeder, Mariska Bauer, is net als Frans een steunpilaar voor zijn carrière. ‘Mijn moeder is ontzettend betrokken en luistert altijd kritisch mee. Ze geeft eerlijke feedback en helpt me om mijn muziek verder te verbeteren.’

Ook zijn broers en andere familieleden steunen hem in zijn muzikale reis. ‘Het mooie aan onze familie is dat we elkaar altijd aanmoedigen om onze dromen na te jagen. Mijn broers hebben allemaal hun eigen interesses, maar ze steunen mij in wat ik doe. Dat betekent veel voor me.’


De toekomst van Christiaan Bauer

Met een mentor als Jan Smit en een vader als Frans Bauer heeft Christiaan een solide basis om zijn carrière voort te zetten. Zijn plannen voor de toekomst zijn duidelijk: ‘Ik wil blijven groeien als artiest, nieuwe muziek maken en uiteindelijk mijn eigen stempel drukken op de Nederlandse muziekscene.’

Voorlopig werkt hij aan nieuwe nummers en kijkt hij uit naar meer optredens. ‘Ik wil het podium op en mensen raken met mijn muziek. Dat is wat ik het allerliefste doe.’

Ondanks zijn ambitie blijft Christiaan bescheiden en realistisch. ‘Succes komt niet vanzelf. Ik ben bereid om hard te werken en te leren van de mensen om me heen. En bovenal wil ik trouw blijven aan mezelf en mijn eigen muziek.’

Met de steun van zijn familie, de begeleiding van Jan Smit en zijn eigen doorzettingsvermogen, lijkt de toekomst er rooskleurig uit te zien voor Christiaan Bauer. Wie weet zien we hem over een paar jaar net zo succesvol als zijn vader, maar dan op zijn eigen manier.

Actueel

Keiharde klap voor mama Mo: Realityserie van de buis

Avatar foto

Published

on

Bekende Nederlanders roepen op tot stoppen van De Hanslers: “Dit moet SBS 6 niet willen uitzenden”

De discussie rondom de realityserie De Hanslers is de afgelopen dagen flink opgelaaid. Waar kijkers al eerder lieten weten moeite te hebben met de sfeer in de serie, mengen nu ook meerdere bekende Nederlanders zich in het debat. Steeds meer mensen vinden dat de reeks beter van televisie kan verdwijnen, omdat het programma volgens hen een verkeerd signaal afgeeft en meer kwaad dan goed doet.

Hoewel de serie draait om het hele gezin Hansler, blijkt vooral één persoon onderwerp van gesprek: moeder Monique. Kijkers én BN’ers reageren massaal op de manier waarop zij zich opstelt tegenover haar gezinsleden, met name richting haar voormalige schoondochter Denise. En waar eerst vooral social media volstroomden met kritiek, gaan nu ook mensen uit de entertainmentwereld zich steeds nadrukkelijker uitspreken.

Steeds meer kritiek vanuit de mediawereld

Verslaggever Jordi Versteegden, die regelmatig aanschuift aan de desk van het programma Shownieuws, liet meerdere keren doorschemeren dat hij moeite heeft met het platform dat aan Monique Hansler wordt gegeven. Opvallend, omdat het programma onderdeel is van mediabedrijf Talpa, dezelfde groep achter de realityserie.

Volgens Versteegden zou een zender als SBS 6 zichzelf de vraag moeten stellen of dit écht het soort televisie is dat men wil maken. De toon is volgens hem te hard, de beelden te confronterend en de impact op betrokkenen groot.

Het is niet uitsluitend een kwestie van smaak, benadrukt hij. Volgens hem gaat het om de verantwoordelijkheid die een groot tv-bedrijf heeft richting kijkers én richting de personen die worden gevolgd.

BN’ers sluiten zich aan: “Dit moet je niet willen”

Nu mengen ook leden van het prominentenpanel van het tijdschrift Story zich in de discussie. Zij zijn unaniem kritisch. Hun belangrijkste punt: volgens hen maakt Talpa een mistake door Monique Hansler zo’n groot podium te geven.

Kunstenares Ans Markus reageert geschrokken op de manier waarop Monique zich in de serie presenteert. “Nee, dit moet je niet willen. Monique kwetst mensen, en dat hoort niet thuis op televisie. Zeker niet in deze tijd waarin respect en zorg voor elkaar zo centraal staan.”

Markus benadrukt dat televisie invloed heeft op hoe mensen met elkaar omgaan. Wanneer conflicten worden uitvergroot, kan dat volgens haar een verkeerd voorbeeld geven aan jonge kijkers.

Ook Bobbi Eden vindt dat SBS moet ingrijpen

Voormalig actrice en ondernemer Bobbi Eden schaart zich eveneens achter de oproep om de reeks te stoppen. Zij is vooral kritisch op de manier waarop negatieve interacties tussen familieleden worden uitvergroot.

Volgens haar is er in de samenleving al veel aandacht voor het tegengaan van pestgedrag. “We proberen pestgedrag juist overal te voorkomen,” zegt ze. “En dan maken we er nu een televisiesensatie van? Dat voelt dubbel, alsof kijkcijfers belangrijker zijn dan welzijn.”

Eden richt zich bovendien op zoon Mike, die volgens haar te weinig ingrijpt wanneer zijn moeder harde opmerkingen maakt. “Als vent moet je toch ergens een grens trekken? Hij had Denise moeten steunen.”

De kritiek richt zich niet op de familie als geheel

Opvallend genoeg gaat de kritiek nauwelijks over vader Peter of zoon Mike als personen; zij komen in de serie slechts sporadisch aan het woord. Het is vooral de dominante rol van Monique die veel kijkers en BN’ers zorgen baart.

Volgens sommigen is haar rol zo prominent dat de serie ongemerkt verschuift van luchtig familievermaak naar een programma waarin spanning overheerst. De vrolijke elementen waar realityshows vaak op drijven, zijn hierdoor naar de achtergrond verdwenen.

Kijkers benoemen dat vooral Denise, de ex-partner van Mike, regelmatig onderwerp lijkt te worden van kritiek of ongemakkelijke situaties. Dit zou bijdragen aan het beeld van een serie waarin eerder verdeeldheid dan warmte centraal staat.

Wat mag je verwachten van een realityserie?

Realitytelevisie draait traditioneel om herkenning, humor en authentieke interacties. Maar volgens critici verschuift De Hanslers gevaarlijk richting iets wat minder onschuldig is: het uitlichten van onderlinge conflicten om het publiek te trekken.

Steeds meer mensen uit de televisiewereld vinden dat dit soort formats zorgvuldig gewogen moeten worden. Waar ligt de grens tussen entertainment en het exploiteren van persoonlijke worstelingen? En hoe zorg je ervoor dat deelnemers zich gesteund voelen, in plaats van ter bescherming van kijkcijfers te worden blootgesteld aan situaties die hen kunnen schaden?

Deze vragen spelen niet alleen bij commerciële zenders, maar in de hele sector.

Saskia & Serge pleiten zelfs voor een verbod op schadelijke tv-formats

Ook het zangduo Saskia & Serge mengt zich in de discussie. Zij vinden dat televisieprogramma’s waarin mensen elkaar openlijk tegenwerken of negatief behandelen, helemaal niet meer van deze tijd zijn.

“Wij vinden dat alle programma’s waarin mensen elkaar bedriegen, verraden of wegstemmen, verboden zouden moeten worden. Het is een slecht voorbeeld voor jongeren,” stellen ze.

Toch plaatsen ze een nuance. Volgens het duo kan het óók waardevol zijn dat kijkers zien hoe kwetsend gedrag iemand raakt. De pijn van sommige momenten in de serie zou volgens hen ook kunnen leiden tot gesprekken over het voorkomen van groepsdruk en sociale uitsluiting.

Waarom de serie zoveel reacties oproept

De Hanslers begon als een luchtige familieréalité over een gezin met duidelijke karakters. Maar gaandeweg veranderde het gevoel bij veel kijkers. In plaats van een vrolijke reeks vol herkenbare momenten ontstond een programma waarin spanning overheerst.

De combinatie van openlijke familieconflicten, stevige uitspraken en harde onderlinge verhoudingen zorgt voor verdeeldheid. Sommige kijkers vinden het “echte televisie” — rauw en ongefilterd — maar veel anderen ervaren het als te heftig voor een gezellig avondprogramma.

De kritiek lijkt zich te concentreren op drie punten:

  1. De toon van het programma – te scherp, te beladen.

  2. De invloed op betrokken deelnemers – vooral op Denise.

  3. De verantwoordelijkheid van de zender – waar ligt de grens bij het uitzenden van persoonlijke drama’s?

Hoe kijkt SBS 6 hiernaar?

Officiële reacties blijven vooralsnog beperkt, maar achter de schermen ontstaat naar verluidt twijfel. Eerder al werd bekend dat er minder beeldmateriaal naar talkshows werd gestuurd, om de commotie te dempen. Dat zou erop kunnen wijzen dat de zender een adempauze zoekt voordat er verdere beslissingen worden genomen.

Voor nu lijkt SBS te willen afwachten hoe de discussie zich ontwikkelt. Toch is duidelijk dat de druk vanuit kijkers én bekende Nederlanders groeit.

Is er toekomst voor De Hanslers?

Of de serie nog lang zal blijven bestaan, is de vraag. De publieke reacties zijn intens en negatief, en zelden klonk er zoveel kritiek vanuit de entertainmentwereld zelf. Wanneer meerdere gevestigde namen oproepen tot beëindiging, kan dat een kantelpunt vormen.

Wat wél zeker is: het debat over dit soort realityformats stopt niet snel. Steeds vaker klinkt de roep om programma’s te maken die bijdragen aan verbinding, positiviteit en herkenbare emoties, in plaats van conflicten en pijnpunten uit te vergroten.

Conclusie: een realityserie onder druk

Waar De Hanslers begon als een nieuw televisie-experiment, is het nu een programma dat Nederland verdeelt. Met stevige uitspraken van BN’ers en kritische geluiden vanuit het publiek staat de serie onder zware druk. De komende weken zal blijken of de zender vasthoudt aan het format, of inziet dat de grens is bereikt.

Continue Reading