Actueel
Bekende Nederlandse actrice in haar slaap overleden
Petra Laseur (85) overleden: een laatste groet aan een toneellegende
In alle stilte is actrice Petra Laseur op 85-jarige leeftijd 0verleden. Haar zoon Andreas Oerlemans bevestigde het verdrietige nieuws via persbureau ANP. Laseur, een van de meest gerespecteerde toneelactrices van haar generatie, is in de nacht van donderdag op vrijdag in haar slaap 0verleden. Ze was al enige tijd ernstig z!ek, maar koos ervoor om geen medische behandelingen meer te ondergaan. Haar 0verlijden markeert het einde van een rijk gevulde carrière en een leven dat volledig in het teken stond van kunst, theater en familie.

Een laatste wens en een bonusjaar
In 2023 maakte Petra Laseur haar z!ekte bekend. Wat haar precies mankeerde, hield ze bewust buiten de openbaarheid. Wel gaf ze aan dat het ging om een ongeneeslijke aandoening. In overleg met haar familie besloot ze de medische molen niet meer in te gaan. Liever richtte ze zich op de tijd die ze nog had, in plaats van op z!ekenhuisbezoeken en behandelingen.
Volgens haar zoon Andreas Oerlemans heeft die beslissing haar uiteindelijk een waardevol en intens jaar opgeleverd. “We hebben nog een prachtig jaar beleefd,” vertelt hij in een interview met het ANP. “Ze wilde heel graag nog het huwelijk van haar oudste kleinzoon meemaken en de 60e verjaardag van mij vieren. Dat is allebei gelukt. We noemen het een bonusjaar, en het was waarschijnlijk niet gebeurd als ze zich had laten behandelen.”

Decennia op het podium
Petra Laseur werd in 1938 geboren als dochter van actrice Mary Dresselhuys en theaterproducent Cees Laseur. Het toneel werd haar letterlijk met de paplepel ingegoten. Na haar opleiding aan de Toneelschool in Amsterdam in 1959 begon Laseur haar carrière bij De Nederlandse Comedie, een van de toonaangevende gezelschappen van die tijd. Ze zou in de decennia daarna uitgroeien tot een gevierd actrice, die in vrijwel alle grote Nederlandse toneelgezelschappen speelde, waaronder Globe, Toneelgroep Amsterdam en Het Nationale Toneel.
Met haar krachtige présence, heldere dictie en emotionele diepgang bracht ze generaties theaterpubliek in vervoering. Haar rollen in klassieke toneelstukken en moderne interpretaties werden steevast geprezen.

Bekroond met grote toneelprijzen
Petra Laseur was niet alleen geliefd bij het publiek, maar ook bij haar collega’s en de theaterkritiek. Haar talent bleef niet onopgemerkt. In 1969 won ze de Colombina voor haar bijrol in Oom Wanja, een klassieker van Anton Tsjechov.
In 1972 ontving ze haar eerste Theo d’Or, de hoogste Nederlandse toneelprijs voor een vrouwelijke hoofdrol, voor haar vertolking van Hedda Gabler. Negen jaar later, in 1981, ontving ze opnieuw deze prestigieuze prijs, dit keer voor haar rol in Groot en Klein, een stuk van de Duitse schrijfster Botho Strauß.

Met deze onderscheidingen trad ze definitief toe tot het rijtje van de allergrootsten binnen het Nederlandse toneel.
Van toneel tot televisie en film
Hoewel Laseur vooral bekend stond als toneelactrice, was ze ook te zien op televisie en in films. Zo speelde ze in de populaire tv-serie Dossier Verhulst (1987), waarin ze opnieuw bewees dat haar talent zich moeiteloos liet vertalen naar het kleine scherm.

In 2001 schitterde ze op het witte doek in de film Familie, een psychologisch drama dat haar veelzijdigheid nog eens onderstreepte. En in 2011 nam ze de rol van koningin Wilhelmina op zich in de langlopende musical Soldaat van Oranje. Zelfs op gevorderde leeftijd wist ze nog een krachtige indruk achter te laten.
Erfgoed van een theaterdynastie
Dat Petra Laseur op het podium thuishoorde, is geen toeval. Haar moeder, Mary Dresselhuys, wordt vaak aangeduid als de ‘grande dame’ van het Nederlandse toneel. Laseur trad in haar voetsporen, maar wist met haar eigen stijl en karakter een geheel eigen plek in het Nederlandse theaterlandschap te verwerven.

Haar familienaam werd synoniem met kwaliteit, klasse en toewijding aan het vak. In interviews liet ze zich regelmatig uit over het belang van toneel als kunstvorm en de verantwoordelijkheid die acteurs voelen ten opzichte van hun publiek.
Een laatste groet aan een icoon
De familie van Petra Laseur heeft laten weten dat de uitvaart zal plaatsvinden op vrijdag 18 april, in besloten kring. Toch krijgen bewonderaars en collega’s de gelegenheid om afscheid van haar te nemen. In Theater DeLaMar in Amsterdam wordt op die dag de Mary Dresselhuys-zaal — vernoemd naar haar moeder — opengesteld voor publiek.

Hier kunnen mensen een laatste groet brengen aan de actrice die decennialang het Nederlandse toneel verrijkte met haar unieke talent. Het symbolische karakter van deze locatie spreekt boekdelen. Het is een eerbetoon aan een vrouw die haar leven wijdde aan het theater, én aan de generatie die haar voorging.
Een vrouw met inhoud en impact
Petra Laseur stond niet bekend om mediastunts of opvallende uitspraken. Ze was een vakvrouw pur sang. Haar focus lag altijd op het inhoudelijke werk, op het spelen van rollen die iets te zeggen hadden. Ze koos haar projecten met zorg en had een groot respect voor haar medespelers en publiek.

In interviews liet ze zelden het achterste van haar tong zien, maar áls ze sprak, had dat gewicht. Ze sprak over ouder worden in een sector die vaak gericht is op jeugd, over de kracht van stilte in spel, en over het belang van continu blijven leren als acteur.
Een inspiratiebron voor nieuwe generaties
Voor jongere acteurs en actrices was Laseur een voorbeeld. Niet alleen vanwege haar indrukwekkende loopbaan, maar ook vanwege haar bescheidenheid, discipline en liefde voor het vak. Theateropleidingen verwezen regelmatig naar haar stijl van spelen als toonbeeld van klasse.

Ze inspireerde met haar vermogen om klein te spelen in grote verhalen, en met haar diepe inleving in personages die vaak worstelden met de grote levensvragen. Petra Laseur wist te raken — zonder effectbejag.
Een nalatenschap om te eren
Met haar 0verlijden verliest Nederland een van zijn meest toonaangevende toneelactrices. Maar haar nalatenschap leeft voort. In archieven, in herinneringen van theaterbezoekers, in de verhalen van collega’s, en in de harten van haar familie.
De keuze om geen strijd aan te gaan met haar z!ekte, maar om bewust te genieten van het leven dat haar nog restte, getuigt van dezelfde kracht en waardigheid die ze altijd op het toneel toonde. Ze koos haar eigen einde zoals ze haar rollen koos: doordacht, respectvol en betekenisvol.
Slotgedachte
Petra Laseur laat een indrukwekkende carrière achter waarin ze keer op keer bewees dat kwaliteit, toewijding en liefde voor het vak tijdloos zijn. In een wereld die vaak vluchtig is, herinnerde zij ons aan de kracht van vakmanschap en emotionele diepgang.
Op 85-jarige leeftijd heeft ze het podium verlaten, maar haar aanwezigheid zal nog lang voelbaar blijven. Voor iedereen die van theater houdt, is Petra Laseur niet zomaar een actrice, maar een icoon. Een vrouw die van betekenis was — en dat altijd zal blijven.
Actueel
Marijn beboet met 25 euro vanwege verkeerd gebruik van parkeerschijf: “Zorg dat je de juiste schijf gebruikt om problemen te vermijden.”

Marijn Janssens, de eigenaar van het bekende sportcafé Time Out in Diksmuide, werd deze week verrast toen hij na zijn lunch een boete ontdekte achter zijn ruitenwisser. Hoewel hij zijn blauwe parkeerschijf had gebruikt, was deze helaas van het oude type.

“Ik heb het parkeerbedrijf per e-mail gevraagd om de boete kwijt
te schelden, maar ik wacht nog steeds op een reactie”, aldus
Marijn.

“Dinsdagmiddag parkeerde ik mijn auto in de blauwe zone in het
centrum van Diksmuide. Ik legde mijn parkeerschijf neer die ik al
jaren gebruik.”

Tot zijn verbazing vond hij nog geen uur later een boete van 25
euro. Het bleek dat zijn parkeerschijf van het oude type was.

“Ik wist niet wat er aan de hand was en plaatste mijn verhaal op
een lokale Facebookgroep”, vervolgt Marijn.

“Al snel kreeg ik reacties dat de nieuwe parkeerkaarten per half
uur tellen in plaats van per kwartier, zoals mijn schijf.”

Toch vindt Marijn het overdreven dat het parkeerbedrijf meteen
25 euro in rekening brengt, omdat hij geen kwaad in de zin had. Hij
heeft inmiddels een nieuwe parkeerschijf gekocht.

“Ik hoop nog steeds dat de boete wordt kwijtgescholden.
Ondertussen wil ik iedereen waarschuwen om hun parkeerschijf te
controleren.”

Burgemeester Lies Laridon (CD&V) is duidelijk in haar
standpunt. “Het gebruik van de Europese parkeerschijf is sinds
maart 2003 verplicht. Dit geldt niet alleen in onze stad.”

“Ik heb de man aangemoedigd om een e-mail naar het
parkeerbedrijf te sturen als hij het niet eens is met de boete”,
voegt ze eraan toe.

Marijn Janssens hoopt dat zijn verzoek om de boete kwijt te
schelden uiteindelijk zal worden gehonoreerd. Hij vindt het
belangrijk dat het parkeerbedrijf begrip toont voor zijn situatie,
aangezien hij te goeder trouw handelde en niet opzettelijk de
verkeerde parkeerschijf gebruikte.

Het incident heeft Marijn echter aangespoord om anderen te
waarschuwen om hun parkeerkaarten te controleren voordat ze deze
gebruiken. Hij wil voorkomen dat anderen dezelfde fout maken en
onnodige boetes ontvangen.

Burgemeester Lies Laridon onderstreept het belang van het
naleven van de regels met betrekking tot het gebruik van de
Europese parkeerschijf. Ze benadrukt dat dit niet alleen in
Diksmuide van toepassing is, maar in alle gebieden waar deze regel
geldt.

Ze heeft Marijn aangemoedigd om contact op te nemen met het
parkeerbedrijf en zijn standpunt uiteen te zetten. Als hij het niet
eens is met de boete, hoopt ze dat er een bevredigende oplossing
kan worden gevonden.

Het voorval met Marijn benadrukt ook het belang van bewustzijn
en duidelijke communicatie vanuit de gemeente en het
parkeerbedrijf. Door ervoor te zorgen dat mensen op de hoogte zijn
van de geldende regels en hen tijdig informeren over eventuele
wijzigingen, kunnen vergissingen en misverstanden zoals deze worden
voorkomen.
