Actueel
Schokkend nieuws: Deze beroemde zanger uit zich respectloos over de overleden Jonnie Boer: ‘Walgelijk dit’

Felle kritiek op Gordon na omstreden uitspraken over 0verleden chef Jonnie Boer
Het 0verlijden van sterrenchef Jonnie Boer heeft diepe sporen nagelaten in de culinaire wereld en daarbuiten. De topkok van De Librije 0verleed op 23 april op Bonaire aan een longembolie, een onverwacht en schokkend verlies voor velen. Tijdens de uitvaart stroomden de steunbetuigingen binnen en bewezen bekende Nederlanders als de familie Froger en een verzwakte Martijn Krabbé hem de laatste eer. Toch is de rust rondom zijn 0verlijden van korte duur gebleken.
De aanleiding? Uitspraken van zanger Gordon in de podcast In de auto met Andy, waarin hij zich op opmerkelijke en volgens velen respectloze wijze uitlaat over zijn ontmoeting met Jonnie Boer vlak voor diens 0verlijden. De reacties op sociale media zijn niet mals en inmiddels zou ook de familie van Jonnie Boer aangedrongen hebben op een officiële excuses. De ophef toont eens te meer hoe gevoelig publieke uitspraken kunnen zijn wanneer ze een kwetsbaar onderwerp raken.
“Ik zat op dezelfde vlucht als Jonnie Boer… en nu vliegt hij terug in een kist”
In de bewuste aflevering van de podcast vertelt Gordon dat hij op de terugvlucht vanuit Bonaire toevallig in hetzelfde vliegtuig zat als Jonnie Boer en diens vrouw Thérèse. Wat begon als een persoonlijke anekdote over zijn vakantie, sloeg al snel om in een fragment dat bij velen de wenkbrauwen deed fronsen. Gordon zegt onder meer: “Ik heb vooral veel geslapen. Maar besef je: ik zat dus gewoon op die vlucht met Jonnie Boer, en nu vliegt hij terug in een kist. Dat is toch niet te bevatten?”
Hij voegt eraan toe dat hij Boer kort sprak op het vliegveld, en dat hem opviel hoe vermoeid de chef eruitzag. “Ik moet heel eerlijk zeggen: ik vond dat hij er echt slecht uitzag. Ik schrok er eigenlijk van.” Hoewel de uitspraken wellicht niet kwaad bedoeld zijn, vielen ze bij het publiek en binnen de culinaire wereld niet in goede aarde. Zeker niet omdat het om een man gaat die net is 0verleden en wiens nabestaanden midden in een periode van rouw verkeren.
Mediafiguren reageren scherp: “Ongelooflijk ongepast”
In de media bleef de reactie op Gordons uitspraken niet uit. In de podcast Strikt Privé laten journalist Evert Santegoeds en showbizzwatcher Jordi Versteegden zich kritisch uit. Santegoeds zegt: “Ik zal even zijn geheugen opfrissen: Jonnie is 0verleden aan een longembolie. Dat zie je niet aankomen. Dat is het verraderlijke ervan. Dus als hij iets gezien heeft, wat anderen niet zagen… dan is dat gewoon speculatie.”
Ook Versteegden laat zich niet onbetuigd: “Hoe krijg je het je strot uit?” Hij benadrukt dat Gordon wellicht beter had moeten nadenken over de impact van zijn woorden, zeker richting de nabestaanden. “Ga eens in de schoenen staan van Thérèse en de kinderen. Wat doet zo’n opmerking met hen?”
Santegoeds besluit met een duidelijke boodschap: “Je hoeft niet overal iets over te zeggen. Zeker niet als het om zo’n gevoelige gebeurtenis gaat.”
Woede en verdriet bij nabestaanden: “Onnodig kwetsend”
Volgens ingewijden is de familie van Jonnie Boer diep geraakt door de uitspraken. Hoewel zij zich vooralsnog niet publiekelijk hebben uitgesproken, zou er achter de schermen veel onbegrip en verdriet heersen. Het 0verlijden van een dierbare is al zwaar genoeg, laat staan als daar ongevraagde publieke speculaties bovenop komen.
Een bron dichtbij de familie zegt: “Ze proberen met waardigheid door deze moeilijke periode te komen. Uitspraken zoals deze helpen daar niet bij.” Ook collega’s uit de horeca spreken hun steun uit. Een chef uit Zwolle schrijft op X: “Jonnie was een baken van klasse. Zijn nagedachtenis verdient meer respect dan dit.”
Het imago van Gordon opnieuw onder druk
De zanger en presentator is geen onbekende als het gaat om mediaophef. Gordon weet als geen ander hoe snel de publieke opinie kan omslaan, zeker op sociale media. In het verleden werd hij al vaker bekritiseerd om impulsieve uitspraken of kwetsende grappen. Toch blijft hij een bekend gezicht binnen de Nederlandse showbizz, met een grote schare volgers én critici.
In dit geval lijkt de kritiek echter harder aan te komen dan anders. De combinatie van een gevoelige context – het 0verlijden van een gerespecteerd publiek figuur – en de manier waarop Gordon zich uitdrukte, komt voor velen over als grensoverschrijdend. De roep om een verontschuldiging klinkt inmiddels luider dan ooit.
De Librije zonder Jonnie: een leegte én een erfenis
De impact van Jonnie Boers 0verlijden is groot, niet alleen persoonlijk voor zijn familie, maar ook professioneel. Met zijn vrouw Thérèse bouwde hij De Librije uit tot het bekendste driesterrenrestaurant van Nederland. Zijn 0verlijden liet een leegte achter in de topgastronomie, maar zijn nalatenschap leeft voort.
Chef Nelson Tanate, jarenlang Boers rechterhand, heeft de leiding in de keuken overgenomen. Samen met Thérèse wil hij de geest van Jonnie levend houden in elke service en elk gerecht dat geserveerd wordt. “We blijven Jonnie trots maken,” schreef het team kort na zijn 0verlijden op sociale media. Dat respect voor zijn werk en zijn visie blijkt uit de talloze berichten van steun die het restaurant sindsdien mocht ontvangen.
Wanneer grenzen overschreden worden
Het incident roept ook een bredere vraag op over publieke omgang met rouw en verlies. Wanneer bekende mensen 0verlijden, ontstaat er vaak een golf aan reacties – van oprechte steun tot ongepaste sensatiezucht. In dat spanningsveld bewegen ook mediafiguren zich, met alle risico’s van dien.
Het voorval met Gordon laat zien dat de grens tussen persoonlijke ervaring en publieke uiting dun is. Zeker wanneer het gaat om een 0verlijden, is het belangrijk om stil te staan bij de impact van woorden. Een moment van reflectie kan een wereld van verschil maken – niet alleen voor de spreker, maar vooral voor de mensen die achterblijven.
Wat nu?
Of Gordon een officiële excuses zal aanbieden, is nog niet duidelijk. Vooralsnog heeft hij niet publiekelijk gereageerd op de ophef. Op sociale media lijkt hij de situatie met humor te benaderen, wat de verontwaardiging alleen maar aanwakkert.
Ondertussen blijft de familie Boer zich richten op de toekomst van De Librije en het eren van Jonnie’s nalatenschap. In hun ogen is het niet de ophef die telt, maar de blijvende herinnering aan een man die met passie, toewijding en liefde voor het vak zijn stempel heeft gedrukt op de Nederlandse gastronomie.

Actueel
Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”
Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.
Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk
Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.
In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.
Waarom Enschede ingrijpt
De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”
Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.
Een scooter vermomd als fiets
“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”
Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”
Wanneer gaat het fatbikeverbod in?
Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.
De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.
Wethouder: “Geen makkelijke opgave”
Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”
Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”
Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd
Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.
“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”
Enschede als voorbeeld voor andere steden?
Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.
Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.
Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?
Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.
Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.
Wat zegt de landelijke politiek?
Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?
Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.
Bekijk de video hieronder:
Conclusie: een duidelijke koerswijziging
Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.
Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.