Actueel
Ash (23) is boos: Ik kan geen baan vinden, overal word ik afgewezen
In de moderne samenleving zijn tatoeages en piercings steeds meer geaccepteerd, maar op de arbeidsmarkt blijven ze een bron van discussie. TikTok-influencer Ash, die als Uber Eats-bezorger werkt, ondervond dit aan den lijve toen ze een baan misliep bij TJ Maxx. Volgens haar waren haar opvallende tatoeages de doorslaggevende reden voor de afwijzing, en haar ervaring roept belangrijke vragen op over vooroordelen in de professionele wereld.
Afgewezen door Vooroordelen
Ash solliciteerde onlangs bij TJ Maxx, maar kreeg al snel een automatische afwijzing. Toen ze persoonlijk navraag deed, werd haar verteld dat andere sollicitanten meer ervaring hadden. Toch is Ash ervan overtuigd dat haar lichaamskunst een belangrijke rol speelde. “Het kan geen toeval zijn,” vertelt ze in een TikTok-video die inmiddels miljoenen keren is bekeken. “Omdat ik tatoeages heb, betekent dat toch niet dat ik geen goede werknemer ben?”
De afwijzing leidde tot een storm aan reacties. Velen prezen haar openheid, maar ze ontving ook haatdragende opmerkingen. Een van de meest gelikete reacties luidde: “Je maakt kinderen bang.” Een andere gebruiker suggereerde dat ze beter in een circus of Halloween-winkel kon werken. “TikTok-gebruikers kunnen echt wreed zijn,” reageert Ash. “Maar ik laat me niet veranderen voor een baan met minimumloon.”
Creativiteit als Zelfexpressie
Ash benadrukt dat haar tatoeages en piercings een vorm van zelfexpressie zijn. Hoewel ze bezig is met het weglaseren van een spin-tatoeage op haar voorhoofd, is dit geen spijtbetuiging. “Ik vervang hem gewoon door iets anders,” zegt ze nuchter. “Het zijn mijn keuzes, en ik sta daar volledig achter.”
Ze vindt het frustrerend dat werkgevers tatoeages vaak als onprofessioneel beschouwen. “Het idee dat lichaamskunst je minder capabel maakt, is echt achterhaald. Het is 2024. Mensen zouden verder moeten kijken dan uiterlijkheden.”
Een Breder Probleem
De ervaring van Ash is niet uniek. Velen met lichaamskunst ondervinden nog steeds obstakels in hun professionele leven. Volgens Ash zouden werkgevers niet moeten vasthouden aan traditionele ideeën over professionaliteit. “Ik ken zoveel slimme en creatieve mensen met tatoeages en piercings. Het werk dat je levert, zegt toch veel meer dan hoe je eruitziet?”
Hoewel ze de afwijzing van TJ Maxx betreurt, blijft Ash positief. Ze redt zich prima met haar inkomsten als bezorger en influencer. “Als een bedrijf me niet accepteert zoals ik ben, dan is dat niet de plek waar ik wil werken,” zegt ze resoluut.
Een Oproep tot Verandering
Met haar verhaal hoopt Ash een breder debat te openen over diversiteit en zelfexpressie op de werkvloer. “Werkgevers moeten zich aanpassen aan de moderne samenleving. Diversiteit gaat niet alleen over cultuur of gender, maar ook over persoonlijke keuzes zoals tatoeages en piercings.” Ze hoopt dat haar verhaal anderen inspireert om trouw te blijven aan zichzelf, ongeacht de vooroordelen.
Ash blijft vastberaden en trouw aan haar identiteit. “Ik ben wie ik ben, en dat ga ik niet veranderen om in een hokje te passen. Diversiteit moet gevierd worden, niet veroordeeld.”
Met haar openheid en vastberadenheid houdt Ash een spiegel voor aan een samenleving die nog steeds worstelt met traditionele normen. Haar verhaal benadrukt dat er meer moet worden gekeken naar talent en vaardigheden dan naar uiterlijkheden, en dat inclusiviteit op de werkvloer verder moet worden uitgebreid.

Actueel
Jeroen Meus verklapt groot geheim achter Dagelijkse Kost: ‘We kijken heel anders nu!’

In een nieuwe aflevering van de podcast Achter de Schermen heeft tv-chef Jeroen Meus (47) enkele verrassende details onthuld over zijn populaire kookprogramma Dagelijkse kost. Wat op televisie lijkt op een simpele, vlotte bereiding van gerechten, blijkt achter de schermen een veel complexere operatie te zijn. Meus waarschuwt zelfs: “Als ik dit vertel, ga je nooit nog op dezelfde manier kijken.”

Simultane opnames van vier gerechten
Tijdens de opnames van een aflevering worden er per dag maar liefst vier verschillende gerechten bereid. Dit klinkt misschien als een logische taakverdeling, maar in werkelijkheid is de opnamestructuur veel intensiever. “Eigenlijk draaien we die recepten simultaan door elkaar,” legt Meus uit. “Ik verwissel dus voortdurend van T-shirt, zodat we aan iets anders kunnen werken wanneer bijvoorbeeld de goulash in de oven staat.”

Een principiële keuze
Meus benadrukt dat deze aanpak niet alleen tijdswinst oplevert, maar ook een principiële keuze is. “In sommige kookprogramma’s hebben ze al een afgewerkt gerecht klaarstaan, maar daar krijg ik iets van,” zegt Meus met afkeer. “Dat is toch niet hetzelfde? Ik wil dat het gerecht dat ik in de oven steek, ook daadwerkelijk het gerecht is dat de kijker te zien krijgt.” Deze werkwijze zorgt ervoor dat de show authentieker voelt voor het publiek.

Soms loopt het mis
Toch is het niet altijd makkelijk om deze werkwijze toe te passen. “Soms loopt het mis,” geeft Meus eerlijk toe. “Het is best verwarrend, en af en toe vergeet ik wel eens van T-shirt te veranderen.” Een klein risico dat hij graag neemt om het programma zo realistisch en eerlijk mogelijk te houden.
Luchtige anekdote over zijn telefoonnummer
Naast de werkwijze op de set deelde Meus in de podcast ook een grappige anekdote over zijn telefoonnummer. Na de ophef rond een aflevering van Plat Préféré over Adolf Hitler in 2008 besloot Meus zijn nummer te veranderen, omdat hij merkte dat iedere journalist zijn privé-nummer had.

Maar wat hij niet wist, was dat zijn oude nummer werd toegewezen aan niemand minder dan muzikant en producer Jean Blaute. “Tijdens de Nacht van de Vlaamse Televisiesterren sprak Jean me erover aan: ‘Zeg manneke, al uw maten bellen mij ’s nachts wakker,’” herinnert Meus zich lachend.

Door deze onthullingen krijgt Dagelijkse kost een nieuwe dimensie, en zal het publiek ongetwijfeld met andere ogen naar de volgende afleveringen kijken!


