Connect with us

Actueel

Oud-drugsbaron eist miljoenen euro’s van Netflix-hitserie Undercover

Avatar foto

Published

on

Ex-crimineel Adrianus van Wesenbeeck sleept Netflix voor de rechter: ‘Ferry is gebaseerd op mijn leven’

Voormalig drugsbaron eist miljoenen van streamingreus

Adrianus van Wesenbeeck, een voormalig Nederlands drugscrimineel, heeft een miljoenenclaim ingediend tegen Netflix. Volgens hem is de succesvolle serie Undercover en de films rondom het personage Ferry Bouman gebaseerd op zijn leven. Zonder zijn toestemming, en volgens hem bovendien met onjuiste en schadelijke weergaven van zijn persoon. Hij voelt zich afgeschilderd als een gewelddadige moordenaar en eist daarom schadevergoeding wegens reputatieschade, emotioneel leed én het onrechtmatig gebruik van zijn levensverhaal.

Beschuldigingen aan Netflix: ‘Onterecht neergezet als seriemoordenaar’

Van Wesenbeeck stelt dat hij onterecht wordt geportretteerd als een brute seriemoordenaar en mensenhandelaar, terwijl hij daar nooit voor is aangeklaagd of veroordeeld. De voormalige drugsbaron, ook bekend als Janus van Wesenbeeck, werd tussen 2011 en 2015 in België vastgezet voor drugssmokkel, witwassen en lidmaatschap van een criminele organisatie. Inmiddels is hij vrij, maar hij mag België niet meer betreden.

In zijn juridische aanklacht beweert hij dat de Netflix-producties Undercover, Ferry en vooral Ferry 2 opvallend veel gelijkenissen vertonen met zijn eigen levenservaringen. Hij spreekt van grote emotionele, financiële en reputatieschade. De aanklacht werd recentelijk ingediend in Florida, in de Verenigde Staten.

De gelijkenissen met het personage Ferry Bouman

De serie Undercover, gestart in 2019, vertelt het verhaal van xtc-producent Ferry Bouman, gespeeld door Frank Lammers. Samen met Elise Schaap, die zijn partner Danielle vertolkt, vormt het duo de kern van het misdaadverhaal. De reeks groeide uit tot een groot succes, met inmiddels drie seizoenen, twee films en een prequel.

Zó veel zin in: Frank Lammers licht alvast kléin tipje van de sluier op over 'Ferry de Film'

Van Wesenbeeck zegt meerdere overeenkomsten te herkennen tussen zijn eigen leven en dat van het fictieve personage Ferry. Zo zou ook hij in het verleden doelwit zijn geweest van een grootschalige undercoveroperatie van de Belgische politie. De scènes en dialogen in de tweede Ferry-film zouden, volgens hem, opvallend veel details bevatten die rechtstreeks uit zijn autobiografie komen.

Reputatieschade en emotioneel leed

In de officiële rechtbankdocumenten verklaart Van Wesenbeeck dat hij te maken heeft met ernstige schade. Zijn naam zou onterecht worden verbonden aan moord en gewelddadige misdaden. Hij ervaart dit als stigmatiserend en schadelijk voor zijn imago, met blijvende gevolgen voor zijn persoonlijke leven en toekomstplannen.

De schadeclaim is fors: Van Wesenbeeck eist een schadevergoeding van meer dan 26 miljoen dollar aan directe schade. Daarbovenop komt nog een aanvullende claim van meer dan 50 miljoen dollar aan compensatoire schadevergoeding, en nog eens 50 miljoen dollar aan punitieve schadevergoeding. Tot slot wil hij ook een deel van de opbrengsten van de populaire Undercover-franchise, waarvan de waarde naar schatting oploopt tot ruim 166 miljoen dollar.

Frank Lammers

Auteursrecht en ongeoorloofd gebruik van zijn boek

Naast de reputatieschade stelt Van Wesenbeeck ook dat Netflix en het Vlaamse productiehuis De Mensen inbreuk hebben gemaakt op het auteursrecht. In Ferry 2 zouden fragmenten zijn gebruikt die rechtstreeks uit zijn boek ‘Drugsbaron’ afkomstig zijn. De voormalig crimineel stelt dat dit zonder zijn toestemming is gebeurd, en dat dit bovendien op denigrerende wijze is gedaan.

Hij noemt als voorbeeld een promolied voor de film waarin zijn overleden vrouw Lydia op een kwetsende manier wordt genoemd. Ook dit element draagt bij aan de schadeclaim, die dus niet alleen op reputatie maar ook op emotioneel vlak zwaar weegt.

Geen officiële bevestiging, maar wel suggesties

Netflix heeft nooit officieel toegegeven dat Undercover gebaseerd is op het leven van Adrianus van Wesenbeeck. Toch wijst hij erop dat diverse betrokkenen bij de serie in interviews wél hebben gesuggereerd dat het personage Ferry Bouman losjes is gebaseerd op een echte Nederlandse xtc-baron. Van Wesenbeeck voelt zich hierdoor direct aangesproken.

Tom Waes en Frank Lammers in Undercover

Hij stelt bovendien dat zijn boek en levensverhaal onrechtmatig zijn gebruikt om het fictieve verhaal te voeden. In zijn ogen is het niet meer ‘losjes geïnspireerd op’, maar een directe kopie van delen uit zijn leven, met als gevolg een publiekelijke karaktermoord.

De juridische strijd: wat staat er op het spel?

De aanklacht van Van Wesenbeeck tegen Netflix is een serieuze zaak. Niet alleen vanwege het financiële belang, maar ook vanwege de implicaties voor andere fictieve producties. Steeds vaker maken series en films gebruik van ‘echte’ verhalen als inspiratie. De vraag is waar de grens ligt tussen creatief gebruik en ongeoorloofd kopiëren of beschadigen.

De zaak zou een precedent kunnen scheppen voor toekomstige rechtszaken over waargebeurde verhalen die zonder toestemming in fictie worden verwerkt. Voor Netflix en andere streamingsdiensten is deze rechtszaak daarom meer dan alleen een juridische kwestie — het is ook een test voor creatieve vrijheid tegenover morele verantwoordelijkheid.

Netflix houdt vooralsnog de lippen stijf op elkaar

Tot nu toe heeft Netflix geen officiële reactie gegeven op de aanklacht van Van Wesenbeeck. Ook het productiehuis De Mensen houdt zich op de vlakte. Dat is niet ongebruikelijk bij lopende rechtszaken, maar het voedt wel de speculatie en publieke discussie.

In de tussentijd groeit de aandacht voor de zaak, zowel in Nederland als internationaal. De mix van misdaad, media, auteursrechten en morele kwesties spreekt tot de verbeelding van het publiek — en zorgt voor toenemende druk op de betrokken partijen om openheid van zaken te geven.

De maatschappelijke discussie over waargebeurde inspiratie

De rechtszaak tegen Netflix raakt aan een bredere maatschappelijke discussie. Mag een streamingdienst zomaar iemand portretteren zonder toestemming, zelfs als het verhaal als fictie wordt gepresenteerd? En hoe ver mag men gaan in het ‘leunen op de werkelijkheid’ om een verhaal boeiender te maken?

Voor Van Wesenbeeck draait het allang niet meer alleen om geld. Hij wil ook zijn naam zuiveren en voorkomen dat zijn verhaal op sensationele wijze wordt gebruikt voor commercieel gewin. De combinatie van zijn verleden, de publieke populariteit van de serie, en de beschuldigingen van auteursrechtschending maken dit tot een juridisch mijnenveld met potentieel verstrekkende gevolgen.


Conclusie: een rechtszaak met grote gevolgen voor fictie en realiteit

De miljoenenzaak van Adrianus van Wesenbeeck tegen Netflix is niet alleen een persoonlijke strijd, maar ook een juridische confrontatie tussen fictie en werkelijkheid. De voormalige crimineel voelt zich oneerlijk behandeld en buitengesloten van de opbrengsten van een serie die volgens hem deels op zijn leven is gebaseerd.

De uitkomst van de zaak kan bepalend zijn voor hoe toekomstige media omgaan met biografisch geïnspireerde content. Wordt deze zaak gewonnen, dan kan het de deur openen voor andere ‘echte’ personen om schadevergoeding te eisen wanneer zij zich onterecht geportretteerd voelen in fictieve producties. Wordt de zaak afgewezen, dan behouden creatieve makers hun vrijheid — maar zal de discussie over morele grenzen niet snel verstommen.

Actueel

Rutger Castricum krijgt ruzie bij De Oranjezomer: ‘Hele scheldpartij’

Avatar foto

Published

on

De Oranjezomer verplaatst zich naar De Beekse Bergen: Rutger Castricum deelt zijn belevenissen

Dit jaar wordt het populaire programma De Oranjezomer uitgezonden vanaf het sfeervolle terrein van De Beekse Bergen. Voor veel gasten die normaal gesproken in Amsterdam en omstreken wonen, betekent dat wel even wat reistijd. Ook Rutger Castricum, die deze week aan tafel zit als vaste gast, heeft daar wat op bedacht. Hij besloot om een huisje op het terrein te huren, zodat hij dichtbij de uitzendingen kon blijven. Dat klinkt als een slimme oplossing, maar de week verliep niet helemaal vlekkeloos.

Een bijzondere locatie, maar niet zonder uitdagingen

De Beekse Bergen staat bekend als een prachtige plek waar natuur en ontspanning samenkomen. De uitzendingen van De Oranjezomer vanaf deze locatie geven een heerlijk zomers gevoel, met uitzicht op het safaripark en een gezellige sfeer. Voor de gasten is het een kans om even helemaal weg te zijn uit de drukte van de stad. Rutger Castricum besloot om die kans met beide handen aan te grijpen en boekte een huisje op het terrein, zodat hij de hele week optimaal kon genieten van het programma en de omgeving.

“Het is hier hartstikke leuk,” vertelde Rutger tijdens een van de uitzendingen. “De mensen zijn ontzettend vriendelijk en gastvrij. Het is echt een mooie plek om te zijn.”

Gezinsuitbreiding op locatie

Omdat Rutger er de hele week verbleef, vond hij het gezellig om zijn gezin over te laten komen. Zijn vrouw en kinderen kwamen langs om samen te genieten van het mooie weer en de bijzondere sfeer. Maar helaas bleek het verblijf niet alleen maar ontspanning en gezelligheid te zijn. Rutger raakte namelijk in een nogal onverwachte situatie verzeild.

Onverwachte scheldpartij bij de speeltuin

Rutger vertelde in de uitzending dat hij op het park een flinke aanvaring kreeg met andere gasten. “Ik was met de kinderen bij de waterspeeltuin en daar ontstond ruzie,” legde hij uit. “Een vrouw, die behoorlijk aanwezig was, begon ineens mijn kinderen uit te schelden.” Wat begon als een klein meningsverschil, liep al snel uit op een ordinaire scheldpartij.

“Ik had echt zoiets van: waar komt dit vandaan?” vertelde Rutger. “Ik vind het hier echt leuk en de meeste mensen zijn superaardig, maar dit was echt even wat anders.”

Een bijzondere scheldpartij in het Duits

Wat de situatie extra bijzonder maakte, was dat de vrouw die zo tekeer ging, Duits bleek te spreken. “Het was allemaal in het Duits,” zei Rutger. “Ik heb nog even moeten opzoeken wat sommige woorden betekenden, zoals ‘voederbak’.” Hoewel hij probeerde de situatie te sussen, liep de ruzie behoorlijk uit de hand.

Volgens Rutger was het vooral de houding van de vrouw die hem verbaasde. “Ze stond daar te schelden tegen mijn kinderen alsof het de normaalste zaak van de wereld was,” zei hij. “Dat is natuurlijk niet iets wat je zomaar laat gebeuren.”

Een onverwachte plaspartij op het terras

Alsof dat nog niet genoeg was, kreeg Rutger later op de dag nog een onverwachte verrassing voor de kiezen. Hij zat rustig iets te drinken op een terrasje, toen er ineens een kind met zijn moeder naast hem kwam staan. “Het kind gaat gewoon op het terras staan plassen, vlak naast mij,” vertelde Rutger met een mengeling van verbazing en lichte ergernis.

In eerste instantie probeerde hij rustig te blijven. “Ik dacht: ik kan nu heel boos gaan doen, maar zo ben ik niet,” legde hij uit. “Dus ik vroeg heel beleefd aan de moeder: ‘Is er geen toilet in de buurt?’” Maar het antwoord van de moeder maakte hem sprakeloos. “Ze zei gewoon: ‘Ja, maar jij kan toch ook daar gaan zitten?’”

“Vanaf vandaag heb ik ook een hekel aan Duitsers”

Na deze bizarre ervaringen moest Rutger er wel een beetje om lachen, al liet hij ook weten dat hij het wel gehad had met zijn Duitse medegasten. “Vanaf vandaag heb ik ook een hekel aan Duitsers,” grapte hij in de uitzending. “Het was echt even teveel van het goede.”

Toch benadrukte hij dat de rest van het verblijf wel degelijk heel leuk was. “Ik wil niet dat mensen denken dat het hier alleen maar gedoe is,” zei hij. “De meeste mensen zijn echt superaardig en het is een prachtige plek.”

De charme van De Beekse Bergen

Ondanks de bijzondere gebeurtenissen kijkt Rutger wel met een positief gevoel terug op zijn verblijf bij De Beekse Bergen. Het park biedt een unieke combinatie van natuur, dieren en ontspanning. Veel gasten van De Oranjezomer genieten van de kans om even helemaal weg te zijn uit de hectiek van de stad.

De uitzendingen vanaf deze locatie brengen ook een ontspannen sfeer met zich mee. Het publiek zit in de open lucht, de zon schijnt en de sfeer is ongedwongen. Dat maakt het voor de gasten en de presentatoren een bijzondere ervaring.

Even weg van de stad

Voor veel gasten uit Amsterdam en omstreken was het wel even wennen om helemaal naar De Beekse Bergen af te reizen. Maar juist dat beetje afstand lijkt ook iets positiefs te hebben. “Het is een andere omgeving,” zegt een van de gasten. “Je bent even weg uit de drukte en dat maakt het extra leuk.”

De combinatie van talkshow en vakantiegevoel zorgt ervoor dat De Oranjezomer dit jaar net een beetje anders aanvoelt. De setting is zomers en warm, en dat straalt door in de uitzendingen.

Een verhaal om te onthouden

Voor Rutger Castricum zal deze week er in elk geval een zijn die hij niet snel vergeet. De bijzondere scheldpartij in het Duits en het incident op het terras zullen nog wel even in zijn geheugen blijven hangen. Maar tegelijkertijd laat hij zien dat hij ook in onverwachte situaties zijn humor niet verliest.

“Ik kan er gelukkig ook om lachen,” zei Rutger. “Je maakt wat mee in zo’n weekje hier.” Voor zijn gezin was het in elk geval een avontuur om niet snel te vergeten.

Een ode aan het onverwachte

Het verhaal van Rutger is een mooie herinnering dat je soms in de meest onverwachte situaties terechtkomt. Wat begint als een gezellig verblijf op een vakantiepark kan zomaar veranderen in een scène vol vreemde wendingen. Maar uiteindelijk draait het om de manier waarop je ermee omgaat – en Rutger liet zien dat je met een beetje humor en relativering altijd weer verder komt.

Voor de fans van De Oranjezomer is het in elk geval een leuke anekdote die nog vaak zal worden naverteld. En voor Rutger zelf? Die kijkt vast al uit naar een volgende week waarin hopelijk alles wat rustiger verloopt!

Continue Reading